نونیل فنول اتوکسیلات | صابون مول

Rate this post

نونیل فنول اتوکسیلات چیست

نونیل فنول اتوکسیلات  nonilfenol etoksilat با فرمول مولکولی C9H19C6H4(OCH2CH2)nOH  و نام تجاری کنون (kenon) و یا صابون مول، یکی از پرکاربرد ترین سورفاکتانت های غیر یونی در شوینده ها است که همانند دیگر سورفاکتانت های غیر یونی موجود از تکرار گروه های اتوکسی به وجود می آید.

ویژگی ها

  • این ماده دارای فرمول مولکولی C9H19C6H4(OCH2CH2)nOH  می باشد.
  • این مواد در حالت عادی به صورت مایعات روغنی و یا جامدات مومی شکل یافت می گردند
  • رنگ این محصول از بی رنگ تا نارنجی کم رنگ متغیر می باشد
  • NPE ها به طور شیمیایی پایدار و غیر فعال می باشند و pH ای در حدود ۵ الی ۸ دارند.
  • درجه ای که این مواد در آب حل می شوند با یکدیگر متفاوت است اما بیشتر آن ها در حلال های آلی به راحتی حل می گردند.

ساختار مولکولی این ماده را در زیر می توانید مشاهده نمایید.

نونیل فنل اتوکسیله

 

تولید

این محصول از واکنش بین نونیل فنول و اتیلن اکسید به دست می آید که در این واکنش از پتاسیم هیدروکساید به عنوان کاتالیست استفاده می شود.

 

فرایند تولید نونیل فنل اتوکسیله

با تغییر دادن نسبت واکنش دهنده ها می توان n موجود در فرمول محصول را تعیین نمود و انواع گوناگونی از آن را تهیه کرد.

همانطور که پیش از این نیز ذکر شد، محصول حاصل از این واکنش بسته به وزن مولکولی و دمای مورد استفاده می تواند جامد مومی و یا مایع باشد.

محصول حاصله با وزن مولکولی کمتر تمایل دارند که مایع باشند. و مولکول هایی با وزن مولکولی بالا به صورت جامد می باشند مگر آنکه با آب رقیق شوند.

 

مول-10

 کاربرد ها

این محصول کاربرد وسیعی در صنعت دارد که از آن جمله می توان به استفاده در فرمولاسیون شوینده ها به دلیل کاهش دادن کشش سطحی، امولوسیون کننده ها، رنگ ها و پوشش دهنده ها و… اشاره کرد. سورفاکتانت های این ماده  برای افزایش فعالیت سطح مورد استفاده قرار می گیرند و موجب ایجاد رطوبت و پاکیزگی فراوان می شوند.

به طور کلی کاربرد های این ماده را می توان به موارد زیر خلاصه نمود:

  • رنگ ها و پوشش های چوبی
  • پوشاک و منسوجات
  • فعال کننده ی سطح
  • سمومو دفع آفات
  • بسته بندی مواد غذایی
  • کفش ها
  • اسباب بازی ها

صابون مول ۴

این ماده مایعی شفاف است که به دلیل تعداد گروه های کم  اتیلن اکسید در کنون ۴، نوعی سورفاکتانت محلول در روغن به حساب می آید در نتیجه در آب نامحلول است و تمایلی به آبدوست بودن ندارد. از این نوع کنون در پاک کننده ها و شوینده ها استفاده می شود.

صابون مول ۶

مایعی شفاف با خاصیت امولوسیون کنندگی عالی است که موجب ایجاد رطوبت و جفت شدن شوینده های غیر یونی با هیدروکربن ها می شود. در نتیجه در شوینده ها، ساخت چسب و مواد شیمیایی موجود در صنعت کشاورزی مانند آفت کش ها و کود ها مورد استفاده قرار می گیرد.

صابون مول ۱۰

مایعی شفاف و محلول در آب که نوعی پاک کننده ی عالی به حساب می آید و در خشک شویی ها ، شوینده ها ،صنایع فلزی، صنایع کشاورزی و کاغذ سازی مورد استفاده قرار می گیرد.

صابون مول ۲۰

این ماده در شست و شوی پشم و یا به عنوان روان کننده کاربرد عمده ای دارد.

صابون مول ۳۰

این محصول وزن مولکولی بالایی دارد و به صورت جامد سفید رنگ یافت می گردد.همچنین این ماده به دلیل وجود گروه های زیاد اتیلن اکسید تمایل به آب دوستی زیادی دارد و یک امولسیون و تثبیت کننده ی بسیار قوی محلول در آب به حساب می آید . اثر بخشی این ماده را در دمای بالا می توان مشاهده نمود.

علاوه بر کاربرد کنون ۳۰ در امولوسیون و تثبیت کننده ها از آن در صنایع ساخت مواد شوینده و صنایع کشاورزی نیز استفاده می کنند.

صابون مول ۴۰

جامدی سفید رنگ و محلول در آب است که در تهیه ی شوینده ها و صنایع شیمیایی از جمله رنگ ها استفاده می شود .

انبارش و حمل

کنون ها باید در محیط خشک و به دور از حرارت قرار بگیرند همچنین آن ها را در مخازنی از جنس PVC ، ظروف استیل ضد زنگ و فولاد های کربنی در انبار نگهداری می کنند. عمر مفید کنون ها ۲ سال بعد از تولید است. با قرار دادن کنون ها در مجاورت هوا و در دمای ۸۰ درجه ی سانتی گراد طی مدت زمان طولانی به تدریج شاهد افزایش شدت رنگ آن ها خواهیم بود.

فروش صابون مول

جهت خرید یا فروش انواع صابون مول (فروش صابون مول شازند، صابون مول کوپلیمر و غیره) و استعلام قیمت صابون مول با کارشناسان فروش تماس حاصل بفرمایید.

تماس با ما
شماره تلفن دفتر:

031-32615750
031-32615691
031-32615693

ساعات کاری از شنبه تا چهارشنبه 8:30 تا 16:30 و پنج شنبه ها 8:30 الی 12:30

شماره تلفن همراه جهت پیشنهادات و انتقاد ها:
0912-730-9439

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *