کلر هندی | کلر آکوافیت

Rate this post

بازرگانی صدرا شیمی فروشنده قابل اعتماد انواع کلر پودر ( پرکلرین ) شامل : کلر هندی و کلر آکوافیت ، کلر نیرو کلر و کلر پارس و کلر کلران می باشد.

برای خرید با قیمت مناسب کلر هندی با این بازرگانی تماس بگیرید.

شماره تلفن دفتر :

۰۳۱۳۲۶۱۵۷۵۰

شماره تلفن همراه :

۰۹۱۹۱۴۴۸۲۴۱ , ۰۹۱۹۱۴۴۸۲۵۱

کلر هندی آکوافیت چیست؟

کلر هندی آکوافیتکلر آکوافیت (کلسیم هیپو کلریت) به عنوان یک باکتری کش، جرم کش و جلبک کش عمل می کند و به منظور عفونت زدایی و پاک سازی استفاده می شود. خلوص کلر آکوافیت ۷۰ درصد می باشد و کلر نیرو کلر و کلر پارس ۶۵ درصد هستند. پرکلرین های هندی موجود در بازار ایران عبارتند از : آکوافیت،آکولایت و آکواسیف می باشد. که بهترین و مشهورترین آن ها همان پرکلرین آکوافیت ( aquafit  )می باشد.

کلسیم هیپوکلریت ( ماده موثره کلر آکوافیت)

کلسیم هیپوکلریت که ماده اصلی تشکیل دهنده کلر آکوافیت که در بازار به کلر هندی معروف است می باشد در واقع یک ترکیب معدنی است با فرمول مولکولی Ca(ClO)2  این ماده در واقع ماده اصلی فعال ترکیبات و محصولات تجاری نظیر پودر های سفید کننده، پودر کلر، آهک کلر دار شده است که معمولا به منظور تصفیه آب و یا به عنوان عوامل سفید کننده استفاده می شوند.

کاربرد کلسیم هیپوکلریت یا کلر آکوافیت

این ماده به طور گسترده ای در قرص ها و پودر های سفید کلر استخرهای شنا استفاده می شود که پایداری آن نسبت به کلر بسیار بیشتر است و معمولا به عنوان ماده شوک دهنده به آب استخر شناخته می شود.

خطرات کلسیم هیپوکلریت

آکوافیت کلر معمولا شدیدا بوی کلر می دهد ولی بو معیار مناسبی برای پیدا کردن غلظت مناسب این ماده جهت مصرف نیست. این ماده اشتعال زا نیست ولی در صورتی که در کنار مواد قابل انفجار قرار گیرد نقش یک اکسید کننده را به خود می گیرد و میتواند موجب واکنش های ناخواسته گردد.

به علاوه این ماده با آمونیاک، آمین ها و سولفید های آلی واکنش انفجاری می دهد.

مخلوط سدیم هیپوکلریت و کلسیم هیپوکلریت

این دو ماده نباید با هم مخلوط شوند. در صورت اختلاط گاز سمی کلر Cl2 تولید می شود. که موجب آسیب به ریه ها می شود. بنابراین تنها از یکی از این ترکیبات استفاده شود.

چه ترکیباتی از کلر جهت گندزدایی آب استفاده می شود؟

ترکیبات شیمیایی کلر معمولا در از بین بردن باکتری، ویروس و قارچ که باعث آلودگی آب هستند بسیار موثر است. در کشاورزی معمولا ۴ نوع کلر مورد استفاده قرار می گیرد که عبارتند از سدیم هیپوکلریت، کلسیم هیپو کلریت (که ماده اصلی کلر آکوافیت است) کلر گازی شکل و اکسید کلر.

آیا کلسیم هیپوکلریت با کلرین یکسان است؟

۵ نوع مختلف ترکیبات کلر وجود دارد. سدیم هیپوکلریت، لیتیم هیپوکلریت، کلسیم هیپوکلریت، دی کلر، تری کلر. کلر در همه این ترکیبات به یک صورت عمل نمی کند. کلر موجود در سه ماده شیمیایی اول پایدار نشده است و بنابراین زودتر آزاد شده و بهتر عمل میکند.

تفاوت کلر و ماده شوک دهنده به آب:

مواد شیمیایی تغییر دهنده و بهبود دهنده آب استخر جملگی وظیفه اکسیداسیون باکتری ها و میکروارگانسیم ها در آب استخر را به عهده دارند ولی ممکن است همه شامل کلرین و یا مواد شیمیایی خطرناک نباشد. هر مرتبه که از شوک دهنده آب استخر بر پایه کلرین استفاده می شود در واقع به آب استخر کلسیم اضافه شده است.

آنالیز کلر آکوافیت :

Passing touch bss-100 mesh Stability loss Moisture CA (OCL)2
۱٫۳۷ % ۶٫۴۳ % ۸٫۶۸ % ۷۰٫۳۶ %

 

 

دیگر نام های کلسیم هیپوکلریت

کلسیم هیپوکلریت یک ماده معدنی با فرمول Ca(ClO)2 می باشد. این ماده ترکیب فعال اصلی در محصولات تجاری تحت عنوان پودر سفید کننده (Bleaching Powder)، پودر کلرین (Chlorin Powder) و آهک کلردار شده (Chlorinated Lime) می باشد که باشد که برای تصفیه آب و همچنین به عنوان عامل سفید کننده مورد استفاده قرار می گیرد.

کاربرد های کلر هندی آکوافیت aquafit (کلسیم هیپو کلریت)

عموما در نگهداری از استخرهای شنا با مشکلات اساسی زیر روبرو می شویم:

  • رشد باکتری ها، ویروس ها و دیگر میکروب ها در استخر های شنا. علاوه بر آن آب استخر وقتی در معرض هوا قرار می گیرد می تواند جاذب این عوامل بوده و خود مسبب بیماری و عفونت برای شناگر باشد.
  • بسیاری از میکروب ها و جرم های خطرناک می تواند از بدن شناگر به آب منتقل شود و خود منبعی از بیماری های ناشی از آب گردد.
  • انتقال آلودگی هایی چون روغن و چربی، عطر و ادرار از بدن و موهای شناگران آب را برای استفاده مجدد حتی در بازه های زمانی کوتاه نامناسب می کند.

بنابراین دلایلی وجود دارد که نشان می دهد استخرهای شنا به طور منظم و موثر نیاز به عفونت زدایی و گندزدایی دارد و بنابراین کلرین یک عامل پاک کننده مناسب است که در طول زمان کارایی خود را به اثبات رسانده است.

آکوافیت فرم خشک کلرین بوده و بنابراین ایمنی در کار بسیار بالایی دارد. این آکوافیت (کلسیم هیپو کلریت) به راحتی در آب حل می شود و عاری از هر گونه ماده آلی می باشد. PH آن ۱۰٫۸ است که باعث می شود PH آب استخر در حد بهینه ۷٫۲ تا ۷٫۶ باقی بماند. وقتی که از محصولاتی چون گاز کلر و یا تری کلرو ایزوسیانورات (TCCA) برای گند زدایی استخر ها استفاده می شود، PH آب کاهش یافته و موجب خوردگی سطوح استخر می شود. در مقابل، آکوافیت از بتون، پلاستر، لوله ها و سایر تجهیزات استخر محافظت می کند.

آکوافیت یک محصول ارجح برای استخر های شنای مناطق مسکونی

  1. کلر آکوافیت (کلسیم هیپو کلریت) به عنوان یک باکتری کش، جرم کش و جلبک کش عمل می کند و به منظور عفونت زدایی و پاک سازی استفاده می شود.
  2. کلر هندی آکوافیت یک اکسید کننده قوی است و می تواند به راحتی چربی های آلی جدا شده از بدن اونسان و دیگر باقیمانده های مواد آلی را در صورتی که در آب استخر وجود دارند را از بین برده و تخریب کند.
  3. آکوافیت به شکل گرانول هایی است که به راحتی در آب حل می شوند.
  4. با توجه به این که استخر های شخصی کم تر در معرض نور خورشید قرار می گیرند اتلاف و هدر رفت کلرین بسیار اندک است. از این رو هیچ الزامی جهت استفاده از پایدار کننده هایی مثل اسید ایزوسیانوریک که خود می تواند آلوده کننده آب باشد وجود ندارد.
  5. کلر هندی آکوافیت (کلسیم هیپو کلریت) آب استخر را در وضعیت مناسبی نگه می دارد.

آکوافیت مناسب ترین محصول با حداکثر میزان پاک کنندگی و چندکاره بودن جهت کلرزنی فوق العاده به استخر های عمومی

  1. کلر آکوافیت در تخریب کلرامین بسیار قوی عمل می کند.
  2. آکوافیت کلرین پایدار سازی نشده است و بنابراین در فرایند کلر زنی رشد سریع و قابل توجهی را موجب می شود.
  3. مقادیر اضافی پر کلرین در آکوافیت به سرعت در آب استخر شنا کاهش می باید آب به حد تعادل می رسد و بنابراین باعث میشود آب استخر سریعتر آماده استفاده شود در حالی که این زمان برای محصول سوپر کلرین که شامل سه اتم کلر است و یا ایزوسیانورات ها طولانی تر است.
  4. برای گندزدایی های روزانه استخرهای روباز هنگام استفاده از آکوافیت می توان به طور جداگانه از عوامل پایدار کننده نیز استفاده کرد تا شاهد حداقل هدر رفت ناشی از در معرض نور خورشید قرار گرفتن (حدود ۵۰ %) کلرین باشیم.
  5. قلیاییت بالاتر آکوافیت سبب می شود این ماده به عنوان یک بافر عمل کند و هنگامی که عوامل اسیدی به آب اضافه می شود PH آب استخر را ثابت نگه دارد. این عامل آب را در برابر کدر شدن محافظت می کند و آب استخر را تمیز و شفاف نگه می دارد.
  6. کلسیم در آب استخر موجب حفاظت از تجهیزات در برابر زنگ زدگی می گردد و آکوافیت حاوی کلسیم است.

دستورالعمل هایی برای گند زدایی از آب استخر شنا

برای گند زدایی یک استخر یا چشمه آب جدید سوپر کلرین به میزان ۱۰ الی ۲۰ اونس از محصول برای هر ۱۰۰۰۰ گالن آب مورد مصرف قرار می گیرد تا کلرین با غلظت ۵ الی ۱۰ ppm حاصل گردد. به کمک کیت تست میزان کلرین در دسترس را اندازه گیری کنید.

PH استخر آب را بین ۷٫۲ و ۷٫۶ تنظیم کنید. برای نگهداری بهتر از آب استخر در هر ۱۰۰۰۰ گالن از آب استخر به صورت دستی و یا به کمک دستگاه ۲ اونس از محصول اضافه کنید به طوری که باقیمانده کلرین در آن بر اساس درصد وزنی به ۰٫۶-۱ ppm برسد.

استخری که آب آن پایدار شده و به تعادل شیمیایی رسیده است باید بین ۱-۱٫۵ ppm کلرین در دسترس داشته باشد. به کمک کیت تست همواره در زمان های متناوب PH، میزان کلرین باقیمانده و قلیاییت آب را کنترل نمایید. تناوب در اندازه گیری وابسته به دما و تعداد شناگر در استخر می باشد.

در هر ۷ روز و یا هنگام نیاز  به ازا هر ۱۰۰۰۰ گالن آب استخر بین ۱۰ تا ۲۰ اونس سوپر کلریت اضافه کنید. به طوری که غلظت در دسترس ۵-۱۰ ppm شود و میزان کلرین در دسترس را به کمک کیت تست اندازه گیری نمایید.

تا وقتی که غلظت کلرین در آب استخر به ۱-۳ ppm نرسیده است وارد استخر نشوید. در پایان فصل شنا کردن و یا هنگامی که می خواهید آب استخر را تخلیه کنید بایستی به کلر زمان کافی باری پراکنده شدن و زدوده شدن از آب داده شود و سپس عمل تخلیه انجام پذیرد و حداقل از ۲۴ ساعت پیش از تخلیه استخر نباید آن را کلرزنی کرد.

آماده کردن آب استخر برای فصل زمستان

هنگامی که آب هنوز تمیز و دست نخورده است، به ازا هر ۱۰۰۰۰ گالن آب استخر ۰٫۶ اونس از محصول اضافه کنید. در این هنگام بایستی فیلتر نیز در حال کار کردن باشد تا کلر باقیمانده که از طریق تست کیت تعیین می شود به ۳ ppm رسانده شود. برای گندزدایی سیستم های استخرهای خصوصی، آماده سازی سیستم گرمایش، اجزای فیلتر و گرمایش آب دستور العمل های زیر را بکار گیرید:

چشمه های آب گرم، وان های آب گرم، تانک های غوطه ور:

چشمه های آب گرم و وان های آب گرم: در هر ۵۰۰ گالن آب ۰٫۵ اونس از این محصول اضافه شود تا غلظت کلرین آزاد شده که به کمک تست کیت اندازه گیری می شود به ۵ ppm برسد. PH آب استخر را بین ۷٫۲- ۷٫۸  تنظیم کنید.

برخی روغن ها، لوسیون ها، عطر ها و پاک کننده ها می تواند موجب کدورت و کف آلود شدن آب استخر و کاهش اثرات مفید این محصول گردد.

پس از هر باز استفاده از استخر با افزایش ۱٫۵ اونس از محصول به هر ۵۰۰ گالن آب به آب استخر شوک وارد می شود و به این وسیله جلبک موجود در آب استخر کنترل می شود.

در صورتی که به مدت طولانی از محصول استفاده نشده است باید ۱٫۵ اونس از محصول روزانه به ازا هر ۵۰۰ گالن آب اضافه شود تا غلظت پرکلرین ۳ ppm گردد.

تانک های آب درمانی (هیدروتراپی): به ازا هر ۱۰۰۰ گالن آب ۱ اونس محصول اضافه شود تا غلظت نهایی کلر در آب به ۱ ppm برسد. هنگامی که محتوای کلر باقیمانده در آب استخر کمتر از ۳ ppm است نباید از آن استفاده نمود و PH آب استخر باید بین ۷٫۲ تا ۷٫۶ نگه داشته شود و این عملیات پیوسته انجام شود. آب استخر را به صورت هفتگی عوض نموده و پیش از پر کردن آب آن را پاکیزه کنید.

بهداشتی کردن و گندزدایی سطوح غیر قابل نفوذ مواد غذایی

روش آب کشی: به منظور بهداشتی کردن مواد خوراکی از یک محلول ۱۰۰ ppm کلرین استفاده می شود. این محلول بایستی متناوبا کنترل شود تا غلظت کلر در آن به کمتر از ۵۰ ppm نزول نکند. بدین منظور ۱ اونس از این محصول را در ۴۰ گالن آب مخلوط کنید تا محلول بهداشتی کننده ۱۰۰ ppm حاصل شود. در صورتی که دسترسی به کیت تست ندارید برای تهیه این محلول ۱ اونس از محصول را در ۲۰ گالن آب بریزید و مخلوط کنید تا غلظت محلول نهایی ۲۰۰ ppm شود. سطوح تجهیزات را به روش معمولی پاک کنید. پیش از استفاده همه سطوح را با این محلول پاک کرده و اجازه دهید محلول حداقل برای ۲ دقیقه بر روی سطوح باقی بماند. اگر محلول ها کمتر از ۵۰ ppm کلرین داشتند بایستی دور ریخته شوند و محلول جدیدی با مقدار کافی کلرین یعنی ۲۰۰ ppm ساخته شود. تجهیزات را آب کشی نکنید و آن ها را در طول شب در این محلول نخوابانید. پاک کننده هایی که برای سیستم های خودکار استفاده می شود را می توان به منظور پاک سازی عمومی استفاده کرد ولی این محلول نباید مجددا مورد استفاده قرار گیرد.

روش غوطه ور سازی: یک محلول ۱۰۰ ppm بسازید و به کمک کیت تست غلظت آن را اندازه بگیرید. محلول های با غلظت ۱۰۰ ppm بایستی مرتبا کنترل شوند تا غلظت آن به زیر ۵۰ ppm نرسد. ۱ اونس از محصول را در ۴۰ گالن آب بریزید تا غلظت ۱۰۰ ppm حاصل شود و اگر وسیله اندازه گیری ندارید به جای ۴۰ گالن آب ۲۰ گالن استفاده کنید تا غلظت ۲۰۰ ppm حاصل شود. تجهیزات را در محلول شناور کنید و پس از دو دقیقه اجازه دهید محلول تخلیه شود. اگر غلظت محلول کمتر از ۵۰ ppm آن را دور ریخته و محلول جدیدی با غلظت ppm 200 را جایگزین آن کنید. تجهیزات را با آب آب کشی نکنید.

روش جریان – فشار:تجهیزات پس از استفاده باید به طور کامل تمیز شود بنابراین آنها را اوراق کنید و یک محلول ۲۰۰ ppm که حجم آن در حدود ۱۱۰ درصد حجم تجهیزات باشد تهیه کنید (۱ اونس محصول در ۲۰ گالن آب) به کمک پمپ محلول را روی تجهیزات ریخته تا روی آن را کاملا پر کند. سپس والو آب کشی را بسته و حداقل ۲ دقیقه تجهیزات را تحت فشار قرار دهید. سپس شیر تخلیه را باز کنید و میزان کلر را به کمک کیت تست اندازه گیری کنید. در صورتی که غلظت کلرین در آب تخلیه شده کمتر از ۵۰ ppm بود کل فرایند را تکرار کنید.

روش پاک سازی در محل : تجهیزات را پس از استفاده کاملا تمییز کنید. محلولی ۲۰۰ ppm با حجم ۱۱۰% حجم تجهیزات بسازید. محلول را روی تجهیزات پمپ کنید. تجهیزات را به مدت ۱۰ دقیقه در محلول قرار داده و سپس محلول را تخلیه کنید. اگر غلظت محلول تخلیه شده از ۵۰ ppm کمتر بود کل فرایند را تکرار کنید.

روش اسپری و مه پاش : در این روش  به منظور کنترل باکتری، قارچ، کپک از محلول با غلظت ۲۰۰ ppm و برای کنترل ویروس حمله کننده به باکتری محلول ۶۰۰ ppm استفاده کنید.

برای تهیه  محلول ۲۰۰ ppm باید ۱ اونس از محصول در ۲۰ گالن آب ریخته شود و برای تهیه محلول ۶۰۰ ppm بایستی ۳ اونس محصول در ۲۰ گالن آب ریخته شود. یک اسپری یا مه پاش که در برابر محلول کلر پایدار است را آماده کنید و سطح تجهیزات را به کمک اسپری به محلول کلرین آغشته کنید و به مدت ۲ ساعت آن را رها کنید. پیش از استفاده از تجهیز همه سطوح را با محلول ۲۰۰ ppm آب کشی کنید.

روش بهداشتی کردن سطوح غیر متخلخل غیر غذایی:

روش اسپری و مهپاش: ابتدا کلیه سطوح را پاکسازی کنید. محلول ۶۰۰ ppm را با حل کردن ۲ اونس محصول در ۲۰ گالن آب بسازید. به کمک اسپری یا مه پاش مقاوم به کلر محلول را به تجهیزات بپاشید. پس از ۲ ساعت کل تجهیزات را به کمک محلول ۲۰۰ ppm آب کشی کنید.

روش آب کشی: به مدت ۲ دقیقه همه تجهیزات را در محلول ۲۰۰ ppm بگذارید و سپس آب کشی کنید.

روش غوطه ورسازی:

ابتدا تجهیزات را پاک کرده و سپس آن ها را به مدت ۲ دقیقه در محلول ۲۰۰ ppm قرار داده و پس از زمان مقرر محلول را تخلیه کنید.

نکات بحرانی که می تواند بر روی گندزدایی پساب اثر بگذارد

  • مخلوط شدن: بدیهی است که این محصول و یا پساب آن فورا پس از تماس با سایر مواد شیمیایی با آن ها وارد واکنش می شود.

کنترل میزان کلر باقیمانده: گندزدایی موفقیت آمیز در درجه اول به میزان افت و خیز غلظت کلر و باقیماندن آن در سطح مطلوب بستگی دارد و در درجه دوم پس از ۱۵ الی ۳۰ دقیقه تماس محلول گندزدا با بخش مورد نظر، غلظت کلر باقیمانده در محلول باید بین ۰٫۲-۱ ppm باشد که متوسط قابل قبول آن ۰٫۵ ppm است.

اصلاح پساب و فاضلاب

کنترل لجن پساب:

یک محلول ۱۰۰-۱۰۰۰ ppm را که با افزودن ۲ الی ۲۰ اونس از آکوافیت در ۱۰۰ گالن آب حاصل می شود را به پساب افزوده و به طور کامل مخلوط نمایید. در صورتی که کنترل به صورت چشمی انجام می شود از محلول ۱۵ ppm استفاده کنید که از مخلوط کردن ۰٫۳ اونس محصول در ۱۰۰ گالن آب حاصل می شود.

بستر فیلتر و کنترل لجن: فیلتر را جدا کرده و در عمق ۱ فوتی بر روی یک فیلتر ماسه ای آن را آب کشی کنید. به این صورت که ۱۶ اونس از محصول را به ۲۰ فوت مکعب آب افزوده و بر روی سطوح بریزید. پس از ۳۰ دقیقه عملیات تخلیه را آغاز کنید به طوری که سطح آب بالا باقی بماند. ۴ الی ۶ ساعت به تخلیه کامل آب فرصت دهید.

۱ گالن: ۳٫۷۸ لیتر

۱ اونس: ۲۸٫۳۵ گرم

۱ فوت: ۳۰٫۴۸ سانتی نتر

 

بازرگانی صدرا شیمی فروشنده قابل اعتماد انواع کلر پودر ( پرکلرین ) شامل : کلر هندی آکوافیت ، کلر نیرو کلر و کلر پارس می باشد.

برای خرید با قیمت مناسب کلر هندی با این بازرگانی تماس بگیرید.

تماس با ما
شماره تلفن دفتر:

031-32615750
031-32615691
031-32615693

ساعات کاری از شنبه تا چهارشنبه 8:30 تا 16:30 و پنج شنبه ها 8:30 الی 12:30

شماره تلفن همراه جهت پیشنهادات و انتقاد ها:
0912-730-9439

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *