مونو اتانول آمین | MEA

1/5 - (1 امتیاز)

مونو اتانول آمین چیست

مونو اتانول آمین یا MEA  یک ترکیب آلی مایع با ویسکوزیته بالا، آبدوست، بی رنگ و دارای بویی آمونیاک مانند است. فرمول شیمیایی این ترکیب به صورت H2NCH2CH2OH است. این ماده به صورت گسترده در بافت های طبیعی زنده یافت می شود و همچنین یکی از اجزای لسیتین است.

MEA  در آب، بنزن، اتر و کربن تتراکلرید قابل حل است (از این مواد می توان به عنوان حلال Monoethanolamine استفاده کرد.). همچنین ترکیب فوق با متانول، استون و گلیسیرین قابل امتزاج است.در حالت معمولی این ماده رطوبت را جذب می کند و می تواند با دی اکسید کربن هوا واکنش دهد، که توسط نور تجزیه و به آرامی توسط هوا اکسید شده و به رنگ زرد و یا قهوه ای در می آید. همچنین این ماده خورنده فلزاتی مانند مس، برنج، آهن، برنز، آلومینیوم و روی است.

مونو اتانول آمین ویژگی های الکل ها و آمین ها را با هم دارد به همین دلیل ظرفیت انجام واکنش شیمیایی با هر دو گروه را دارد.به عنوان یک آمین آلکیل های واسطه هستند و برای تشکیل نمک ها و صابون ها با اسید ها وارد واکنش می شوند و به عنوان یک الکل، آب دوست هستند و می توانند استریزه شوند.

مونو اتانول آمین ، در دمای اتاق تبخیر پایینی دارد و قادر به جذب رطوبت هوا است، دارای بوی آمونیاک است و بسته به درجه حرارت و درجه خلوص می‌تواند به صورت مایع باشد.

 

ویژگی های شیمیایی مونو اتانول آمین شازند

مونو-اتانول

 

کشش  سطحی (d) نقطه انجماد (C) نقطه جوش (C) دانسیته (۲۰ C) حلالیت در آب وزن مولکولی فرمول شیمیایی
۴۸/۳ ۱۰/۵ ۱۷۰/۴ ۱٫۰۱۶ gr/cm3 کامل ۶۱/۰۸ H2NCH2CH2OH

 

روش تولید مونو اتانول آمین

مونو اتانول آمین از واکنش بین آمونیاک و اتیلن اکساید به دست می‌آید. این واکنش علاوه بر مونواتانول آمین دی اتانول آمین و تری اتانول آمین نیز تولید می کند. نسبت تولید محصولات مختلف با تغییر استوکیومتری واکنش قابل تنظیم است. این واکنش گرماده بوده و می بایست از بالا رفتن دما و رسیدن به نقطه اشتعال ، جلوگیری کرد.

 

C2H4O + NH3 → H2NCH2CH2OH

واکنش اتیلن اکساید با آمونیاک به کندی انجام می شود، برای تسریع واکنش به آن آب اضافه می کنند. در فرآیندهای بدون حضور آب از یک راکتور کاتالسیتی بستر ثابت با حضور رزین های تبادلگر یونی یا زئولیت و خاک رس، استفاده می شود.

تمام این فرآیند در فاز مایع انجام می شود و فشار در راکتور به اندازه کافی بالاست تا از بخار شدن اکسید اتیلن و آمونیاک در دمای واکنش، جلوگیری کند.

مونواتانول-آمین

 

کاربرد های MEA

  • شوینده‌ها: مونو اتانول آمین، به عنوان یکی از اجزای فرمولاسیون مواد شوینده ظرف شویی و لباسشویی، مواد پاک کننده، شوینده‌های چند منظوره و ضد عفونی کننده ‌ها توصیه می‌شود. مونو اتانول‌آمین همچنین می تواند به عنوان عامل خنثی‌کننده در شوینده‌های ماشین، رطوبت گیرها و حذف کننده‌های موم و جلوگیری از خوردگی به کار رود.

 

  • موارد مصرف در کشاورزی: مونو اتانول‌آمین، به عنوان عامل خنثی کننده برای امولسیون‌کننده‌ها (امولسیفایر های) آنیونی استفاده شده‌است.

 

  • تصفیه گازها: اتانول آمین‌ها برای تصفیه گاز طبیعی و گازهای باقی مانده نفت در جذب کربن دی اکسید استفاده می‌شوند. مونو اتانول‌آمین در سیستم های گازی حاوی دی اکسید کربن، می‌تواند به عنوان یک جاذب انتخاب‌پذیر نقش مهمی در تولید آمونیاک، دی اکسید کربن مایع و یخ خشک ایفا کند که در مورد دوم به بازیابی نیاز دارد.

 

  • سیالات فلزکاری: سیالات فلز کاری به سیالاتی اطلاق می شود که در خنک کردن، روان کردن و جلوگیری از خوردگی فلزات مورد استفاده در ماشین ها و تجهیزات مورد استفاده قرار می گیرند. از این ماده برای خنثی کردن اجزای اسیدی در روان کننده ها، جلوگیری از خوردگی و زنگ زدگی و همچنین در مهارکننده های اختصاصی خوردگی، استفاده می شود.

استفاده‌های دیگر

مونو اتانول‌ آمین به عنوان یک ماده برای ساخت آلکانولامیدها، به دلیل واکنش آن با اسید چرب یا روغن نارگیل توصیه می شود. به عنوان یک نتیجه از خواص آن، این محصول در بخش‌های مختلف صنعتی مانند شوینده‌ها، روغن‌های روان کننده، محصولات بهداشتی و مراقبت شخصی، معلق کردن مواد معدنی و غیره استفاده می‌شود.

جوهر پرینت: برای کنترل pH در تهیه جوهر و صنایع رنگرزی و نساجی کاربرد دارد.

فرآیندهای تکمیلی نساجی: فرآیند های تکمیلی نساجی عموما به دسته فرآیندهایی گفته می شود که پس از رنگرزی بر روی الیاف انجام می گیرند .

پرداخت چوب: MEA در هر دو فرمولاسیون مس قلیایی چهارتایی (ACQ) و مس آزول که در پرداخت کردن چوب به منظور افزایش مقاومت چوب در برابر آفت و فرسایش به کار گرفته می شوند ، استفاده می شود . هر دو این ترکیبات جایگزین های عاری از آرسنیک برای فرمولاسیون فسخ شده CCA هستند.

 

تماس با ما
شماره تلفن دفتر:

031-32615750
031-32615691
031-32615693

ساعات کاری از شنبه تا چهارشنبه 8:30 تا 16:30 و پنج شنبه ها 8:30 الی 12:30

شماره تلفن همراه جهت پیشنهادات و انتقاد ها:
0912-730-9439

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *