مونو پروپیلن گلیکول | مونو پروپیلن گلایکول | MPG

Rate this post

مونو پروپیلن گلیکول (نام IUPAC: پروپان-۱،۲-دی اُل) یک ترکیب آلی با فرمول شیمیایی CH3CH (OH) CH2OH است. این ترکیب، یک مایع چسبناک و بی رنگ و تقریباً بدون بو است اما دارای طعم و مزه شیرین می باشد. پروپان-۱،۲-دی اُل حاوی دو گروه الکلی بوده که به همین دلیل، آن را در خانواده ترکیبات دی اُل طبقه‌بندی می کنند. نام این حلال آلی را در کنار بسیاری از حلال های معروف از جمله آب، استون و کلروفرم می توان مشاهده کرد. به طور کلی، ترکیبات گلیکول، غیر محرک، دارای تغییرات بسیار کم و سمیت بسیار پایین هستند.

مونو پروپیلن گلیکول یا MPG چیست؟

از نظر تولید صنعتی، پروپیلن گلیکول عمدتاً از ترکیبی با نام اکسید پروپیلن (برای مصارف غذایی) تهیه می شود. طبق منابعی که در سال ۲۰۱۸ به ثبت رسیده است، سالانه ۲٫۱۶ میلیون تن از این ترکیب آلی در جهان تولید می شود.

در صنعت، تولیدکنندگان از فرایند غیر کاتالیزوری تحت دمای بالا، در دمای ۲۰۰ درجه سانتیگراد (۳۹۲ درجه فارنهایت) تا ۲۲۰ درجه سانتیگراد (۴۲۸ درجه فارنهایت) یا روش های کاتالیزوری استفاده می کنند؛ در دمای ۱۵۰ درجه سانتیگراد (۳۰۲ درجه فارنهایت) تا ۱۸۰ درجه سانتیگراد (۳۵۶ درجه فارنهایت)، واکنش ها پیش می رود.

واکنش های تولید پروپیلن گلیکول در روش های صنعتی، در حضور رزین تبادل یونی یا مقدار کمی اسید سولفوریک یا محیط قلیایی، انجام می گیرند. محصولات نهایی در این فرآیندها شامل ۲۰٪ پروپیلن گلایکول، ۱٫۵ ٪ دی پروپیلن گلیکول و مقادیر کمی از دیگر پلی پروپیلن گلیکول ها می باشد.

این ماده در مقیاس وسیع و در رتبه اول برای تولید انواع پلیمرها مورد استفاده قرار می گیرد. مصارف دارویی – بهداشتی یا غذایی این ترکیب آلی در اتحادیه اروپا، هر یک با کد مشخصی معرفی می شود. پروپیلن گلایکول به عنوان مواد اولیه برای تهیه داروهای موضعی، خوراکی و دارویی در ایالات متحده و اروپا مورد تأیید است.

پروپیلن گلیکول

خواص فیزیکی و شیمیایی پروپیلن گلیکول

  • نام آیوپاک: پروپان-۱و۲-دی اُل
  • نام های متداول: پروپیلن گلیکول / آلفا-پروپیلن گلیکول / ۱و۲-پروپان دی اُل / متیل اتیل گلایکول / متیل اتیلن گلایکول
  • فرمول شیمیایی: C3H8O2
  • جرم مولی: ۷۶٫۰۹۵ گرم بر مول
  • دانسیته: ۱٫۰۳۶ گرم بر سانتی‌متر مکعب
  • ویسکوزیته: ۰٫۰۴۲ میلی‌متر جیوه
  • نقطه ذوب: ۵۹ – درجه سانتی گراد
  • نقطه جوش: ۱۸۸٫۲ درجه سانتی گراد
  • ترکیبات مشابه: اتیلن گلایکول
  • حلالیت: در آب، دی اتیل اتر، کلروفرم و اتانول محلول است.

مونو پروپیلن گلیکول MPG

کاربردهای پروپیلن گلیکول

  • ۴۵ درصد از پروپیلن گلیکول تولید شده در جهان به عنوان ماده اولیه شیمیایی برای تولید رزین های پلی استر اشباع نشده استفاده می شود. در همین راستا، پروپان-۱و۲-دی اُل با مخلوطی از انیدرید مالئیک غیر اشباع و اسید ایزوفتالیک واکنش نشان می دهد و به یک کوپلیمر تبدیل می شود. این پلیمر، تا حدی اشباع نشده است و برای فرآیندهای تولید پلاستیک های حرارتی به کار می رود.
  • پروپیلن گلیکول برای تولید رنگ های آکریلیک با پایه آب استفاده می شود تا زمان خشک شدن آن را به تعویق بیاندازد. حضور این ماده در رنگ از خشک شدن سطح به دلیل سرعت کمتر در تبخیر جلوگیری می کند.
  • پروپان-۱و۲-دی اُل همچنین در تهیه مواد خوراکی مختلف مانند نوشیدنی های حاوی قهوه، شیرین کننده های مایع، بستنی، لبنیات و نوشابه استفاده می شود.
  • این ترکیب آلی برای تهیه محصولات مراقبت از شخصی و بهداشت فردی به کار می رود.
  • پروپیلن گلیکول به عنوان حلال در بسیاری از داروها از جمله فرمولاسیون داروهای خوراکی، تزریقی و موضعی استفاده می شود.
  • این ماده به عنوان مایع ضد یخ هواپیما مورد استفاده قرار می گیرد زیرا می تواند نقطه انجاد سوخت را تا حد امکان کاهش دهد.
  • پروپیلن گلیکول اغلب به عنوان جایگزینی برای اتیلن گلیکول در تولید ضد یخ خودرو مورد استقبال واقع شده است؛ زیرا سمیت کمتری دارد و سازگار با محیط زیست نیز می باشد.

خرید و فروش پروپیلن گلیکول

طبق آماری که درباره خرید و فروش پروپیلن گلیکول در بازارهای جهانی به ثبت رسیده است، میزان فروش جهانی این ماده تا سال ۲۰۱۸ با رشد قابل توجهی مواجه بوده است. در میان کشورهای جهان، کشور آلمان با سهم حدود ۳۲ درصد اولین کشور صادر کننده این ترکیب آلی معرفی شده است. کشور فرانسه نیز برترین وارد کننده پروپان-۱و۲-دی اُل در بازار جهانی می باشد. سهم خرید و فروش این ترکیب آل  از درآمد دلاری حدود ۴۲۵ میلیون دلار بوده است که در مقایسه با سال گذشته حدود ۱۱ درصد رشد مثبت داشته است. این آمار در سال ۲۰۱۸ ثبت شده اند.

تمرکز بازارهای جهانی برای خرید و فروش و صادرات پروپیلن گلیکول، حدود ۶ درصد است که از نظر شاخص های صادراتی در حد متوسط قرار دارد. کشورهای کره جنوبی با سهم حدود ۳۰ درصد، کشور آمریکا با سهم حدود ۷ درصد و کشور بلژیک با سهم ۲۵ درصد در رتبه های دوم تا چهارم صادرات پروپان-۱و۲-دی اُل قرار دارند.

اطلاعات ایمنی و شرایط نگهداری و ذخیره پروپیلن گلیکول

بشکه ها و ظروف مخصوص نگهداری ترکیب آلی پروپان-۱و۲-دی اُل باید به دور از منابع گرما مواد آتش زا و حرارت در انبارهای خشک و خنک نگهداری شوند. محیط انبار باید دارای تهویه مناسب بوده تا بخارات ناشی از این ماده به طور مداوم از محیط انبار خارج شود. کارگرانی که با این ترکیب سر و کار دارند الزاماً باید از ماسک تنفسی، عینک مخصوص کار لباس کار و دستکش استفاده کنند.

مخازن حاوی پروپیلن گلیکول نباید در مجاورت ترکیبات اکسید کننده، اسیدها، مواد قلیایی و یا هرگونه رطوبت قرار گیرد. دمای متعادل انبار برای نگهداری و ذخیره این شیمیایی حداکثر ۲۳ درجه سانتیگراد است؛ دمای انبار نباید تحت هیچ شرایطی از این حد فراتر رود.

 تماس پروپان-۱و۲-دی اُل با پوست یا چشم افراد به شدت موجب تحریک آنها می شود. اگر به صورت تصادفی این اتفاق برای فردی افتاد حتماً محل تماس را با مقدار زیادی آب، شسته و در صورت مشاهده علائم حاد، او را فوراً به پزشک برسانید. استنشاق بخارات پروپان-۱و۲-دی اُل نیز به سیستم تنفسی آسیب جدی وارد می‌کند. بنابراین پیشنهاد می کنیم حتماً هنگام کار با این حلال، از ماسک تنفسی مخصوص استفاده کنید.

آنالیز مونو پروپیلن گلیکول

در عکس زیر می توانید آنالیز مونو پروپیلن گلیکول خوراکی (USP  گرید) را مشاهده کنید.

آنالیز مونو پروپیلن گلیکول

سوالات متداول

پروپیلن گلیکول چیست؟

پروپیلن گلیکول یک مایع آلی بی رنگ است. نام شیمیایی “Propane-1,2-diol” با فرمول C3H802 است. شماره ثبت CAS 57-55-6 است. نام‌های معمولی پروپیلن گلیکول (PG) و مونوپروپیلن گلیکول (MPG) است. پروپیلن گلیکول را می توان در درجه های مختلف تولید کرد. کنترل‌شده‌ترین گرید پروپیلن گلیکول-USP/EP نام دارد و بر اساس استانداردهای بالای صنعت تولید و توزیع می‌شود. گرید معمولی PG گرید صنعتی نامیده می شود. هر دو گرید ممکن است با نام های تجاری مختلف به بازار عرضه شوند.

مونوپروپیلن گلیکول USP گرید برای چه مواردی استفاده می شود؟
مونوپروپیلن گلیکول گرید USP  (دارویی) در غذا، نوشیدنی و خوراک دام، در داروسازی به عنوان یک ماده کمکی، در لوازم آرایشی و بهداشتی و محصولات مراقبت شخصی استفاده می شود. استفاده از MPG USP برای تزریق مستقیم به سیستم خون مجاز نیست.

کدام محصولات حاوی پروپیلن گلیکول هستند؟
پروپیلن گلیکول در انواع زیادی از محصولات راحتی و مراقبت روزانه مانند لوازم آرایشی و بهداشتی، مواد غذایی، خوراک دام و داروسازی و همچنین در تعدادی از کاربردهای صنعتی استفاده می شود.

چگونه می توانم بدانم که پروپیلن گلیکول در یک محصول وجود دارد: آیا برچسب گذاری شده است؟
هنگامی که پروپیلن گلیکول USP/EP (درجه دارویی) در مواد غذایی استفاده می شود، آن را با برچسب “E 1520” خواهید دید. در لوازم آرایشی و بهداشتی نیازی به عدد E وجود ندارد، پروپیلن گلیکول را در لیست مواد تشکیل دهنده پیدا خواهید کرد.

چگونه می توانم با پروپیلن گلیکول در تماس باشم؟
اکثر مصرف کنندگان در طول زندگی عادی روزمره خود، هنگام مصرف محصولات مراقبت شخصی مانند کرم ها، اسپری ها، لوسیون ها، هنگام لذت بردن از نوشابه ها، شیرینی ها و سایر غذاها، یا هنگام مصرف دارو یا واکسینه شدن در برابر یک بیماری شدید، با پروپیلن گلیکول در تماس خواهند بود.

با پروپیلن گلیکول در بدن چه اتفاقی می افتد؟
انتظار می رود پروپیلن گلیکول به راحتی با قرار گرفتن در معرض دهان جذب شود در حالی که جذب از طریق پوست بسیار کم است. پروپیلن گلیکول پس از ورود به بدن، تحت شرایط کم قرار گرفتن در معرض طبیعی، به سرعت متابولیزه و دفع می شود. نیمه عمر پروپیلن گلیکول در جریان خون حدود ۲-۴ ساعت است. در درجه اول به لاکتات متابولیزه می شود که بیشتر به پیروات، دی اکسید کربن و آب متابولیزه می شود. لاکتات همچنین از طریق مسیرهای گلوکونوژنیک به تشکیل گلوکز کمک می کند. مواجهه بسیار زیاد با پروپیلن گلیکول ممکن است منجر به اسیدوز لاکتیک و تغییرات هیپراسموتیک در خون شود.

آیا حداکثر سطح ایمنی برای بلع وجود دارد؟

پروپیلن گلیکول به طور حرفه ای توسط تولید کنندگان محصولات مصرفی و صنعتی استفاده می شود، اما به عنوان ماده خالص در دسترس مصرف کنندگان نیست. در شرایط عادی، مصرف پروپیلن گلیکول در مقادیر زیاد غیرممکن است و مصرف کنندگان در معرض پروپیلن گلیکول از طریق محصولات بسیار کم هستند. علاوه بر این، مطالعات نشان داده است که پروپیلن گلیکول دارای درجه سمیت بسیار پایینی است.

در واقع، از نقطه نظر سم شناسی، الکل سمی تر از پروپیلن گلیکول است. قوانین اروپا حضور پروپیلن گلیکول را به عنوان افزودنی غذا به ۱-۳ گرم بر کیلوگرم در ماده غذایی نهایی (۰٫۱-۰٫۳٪) محدود می کند. دریافت روزانه قابل قبول کامل (ADI) 0 تا ۲۵ میلی گرم بر کیلوگرم وزن بدن برای پروپیلن گلیکول توسط کمیته علمی مواد غذایی کمیسیون اروپا تعیین شده است.

آیا پروپیلن گلیکول هنگام مصرف طولانی مدت در مقادیر کم، اثرات منفی بر سلامتی دارد؟
پروپیلن گلیکول بیش از ۵۰ سال است که به طور ایمن در بسیاری از کاربردها استفاده می شود. مطالعات نشان داده است که پروپیلن گلیکول دارای درجه سمیت بسیار پایینی است. هیچ اثر منفی بر سلامتی ناشی از قرار گرفتن در معرض مقادیر کم پروپیلن گلیکول مشاهده نشده است. مقامات استفاده از پروپیلن گلیکول را در کاربردهای حساس مانند داروها، مواد غذایی و آرایشی تایید کرده اند و بنابراین ایمنی آن را تایید کرده اند.

آیا باکتری ها در پروپیلن گلیکول رشد می کنند؟
اتیلن و پروپیلن گلیکول با غلظت ۲۰ درصد یا بالاتر از رشد و تکثیر بیشتر میکروب ها و قارچ ها جلوگیری می کنند. کاهش کشش سطحی در محلول گلیکول دیواره سلولی باکتری را قطع می کند و در نتیجه محیطی ایجاد می شود که رشد باکتری را پشتیبانی نمی کند.

بسته بندی مونو پروپیلن گلیکول MPG

مونو پروپیلن گلیکول عموما در بشکه های فلزی ۲۱۵ کیلویی به فروش می رسد.

قیمت مونو پروپیلن گلیکول MPG

قیمت پروپیلن گلیکول بسته به  نوع گرید دارویی و خوراکی  یا صنعتی بود آن،برند آن،کشور سازنده،مدت زمان مانده تا تاریخ انقضای آن، قیمت دلار و میزان عرضه و تقاضای آن در بازار متغیر است.

فروش مونو پروپیلن گلیکول

برای خرید مونو پروپیلن گلیکول  MPG  دارویی و صنعتی و دریافت قیمت مونو پروپیلن گلیکول با بازرگانی مواد اولیه شیمیایی صدرا شیمی تماس بگیرید.

تماس با ما
شماره تلفن دفتر:

031-32615750
031-32615691
031-32615693

ساعات کاری از شنبه تا چهارشنبه 8:30 تا 16:30 و پنج شنبه ها 8:30 الی 12:30

شماره تلفن همراه جهت پیشنهادات و انتقاد ها:
0912-730-9439

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *