سدیم لوریل اتر سولفات چیست؟

سدیم لوریل اتر سولفات (Sodium lauryl ether sulfate) یا به‌اختصار SLES که با نام تگزاپون شناخته می شود. یکی از پرکاربردترین ترکیبات شیمیایی در صنایع مختلف از جمله آرایشی و بهداشتی و شوینده‌ها است. در واقع سدیم لوریل  اتر سولفات ترکیبی است که با تمام اجزای محصولات شوینده به‌عنوان سورفکتانت سازگار است. البته تنها استثنا این سازگاری، ترکیبات کاتیونی هستند. این که سدیم لوریل اتر سولفات چیست و چه کاربردی دارد و یا در چه صنایعی استفاده می‌شود را در این مقاله مورد بررسی قرار می‌دهیم.

تفاوت sls و sles چیست
تفاوت sls و sles چیست

اطلاعات تکنیکی SLES

SLES یک سورفکتانت آنیونی است که از اتوکسیله کردن دوسیل الکل یا به‌اختصار SLS تهیه می‌شود. فرمول شیمیایی این ترکیب  است. SLES یکی از پرکاربردترین سورفکتانت هایی است که در بسیاری از فرآورده های آرایشی و بهداشتی به دلیل خاصیت امولسیفایر و پاک کنندگی، استفاده می شود.

سوالی که امکان دارد برای کاربران این ترکیب پیش آید این است که خواص فیزیکی و شکل ظاهری تگزاپون چیست. برای پاسخ به این سوال باید گفت که SLES یک مایع سفیدرنگ است که حالت خمیری دارد. به‌علاوه این ترکیب به‌صورت طبیعی از هسته خرما و روغن نارگیل سنتز می‌شود. دیگر اطلاعات موجود در خصوص سدیم لوریل اتر سولفات در جدول زیر ارائه شده است.

ردیف خواص ویژگی
۱ CAS Registry Number ۹۰۰۴-۸۲-۴
۲ نام آیوپاک Polyoxyethylene lauryl ether sodium sulfate
۳ فرمول مولکولی (C2H4O)nC12H26O4S.Na
۴ دیگر نام‌های رایج برای این ترکیب Empicol ESB 3
Sodium dodecylpoly(oxyethylene) sulfate
Sodium lauryl polyoxyethylene ether sulfate
Sodium (lauryloxypolyethoxy)ethyl sulfate
تگزاپون
و …
۵ وزن مولکولی ۴۲۰(۲۸۸/۳۸+۴۴/۰۵n)(g/mol)
۶ شکل و حالت فیزیکی خمیر سفید نیمه شفاف

 

حوزه‌های کاربرد SLES

SLES در حوزه‌های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما این که حوزه‌های پرکاربرد سدیم لوریل اتر سولفات چیست را به‌اختصار در مطالب عنوان شده لیست کرده‌ایم. سدیم لورت سولفات یا سدیم لوریل  اتر سولفات همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، به‌عنوان سورفکتانت آنیونی در صنایع مختلف استفاده می‌شود.

در واقع سدیم لوریل  اتر سولفات یا SLES عاملی است که به‌عنوان افزودنی به ماتریکس مواد موثره اضافه می‌شود تا کشش سطحی مواد را کاهش بدهد. به همین علت ترکیب SLES به‌عنوان یک عامل کف‌کننده و امولسیون کننده چربی‌ها در پاک‌کننده‌ها استفاده می‌شود. SLES در موارد زیر استفاده کاربرد دارد:

  • صنعت نفت به‌عنوان امولسیفایر
  • صنعت فراوری چرم و چرم‌سازی به علت خاصیت روان‌کنندگی
  • صنایع نساجی و استفاده آن در مراحل رنگرزی و چاپ
  • حفاری تونل‌ها و چاه‌ها
  • یکی از ترکیبات اصلی محصولات آرایشی و بهداشتی که بیشترین کاربرد را در این صنعت دارد.
  • و …
ظاهر سدیم لوریل اتر سولفات
ظاهر سدیم لوریل اتر سولفات

 

SLES  در محصولات آرایشی و بهداشتی

یکی از صنایع روبه‌رشد در جوامع مدرن امروزه، بخش محصولات پوستی، آرایشی و بهداشتی است. این حوزه صنعتی است که محصولات آن تمامی قشرهای جامعه اعم از کودکان تا بزرگسالان را در برمی‌گیرد. اگر تا به کنون کاتالوگ و یا به پشت محصولات مراقبتی توجه کرده باشید، به طور حتم یکی از نام‌های SLS، SLES، سدیم لوریل  اتر سولفات، تگزاپون، نمک لورت سولفات و … را مشاهده کرده‌اید.

 سؤال اصلی این است که سدیم لوریل اتر سولفات چیست و به عنوان مواد اولیه شوینده در چه محصولات بهداشتی و مراقبت شخصی یافت می‌شود. از موارد کاربردی این محصولات، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • محصولات آرایشی که ترکیب SLES در آن به‌کاررفته است عبارت‌اند از کرم موبر، بالم لب، ضدعفونی‌کننده دست، پاک‌کننده صورت و آرایش، لایه بردار و صابون صورت، کرم‌پودر و …
  • مورد بعدی کاربرد SLES در محصولات مربوط به مو مانند، شامپوها، رنگ مو، ژل‌های حالت دهنده مو و … است.
  • استفاده در محصولات مراقبتی دندان مانند خمیردندان و سفیدکننده و دهان‌شویه‌ها
  • در کرم‌ها و لوسیون‌ها، کرم‌های ضد خارش، انواع ضدآفتاب‌ها و … از دیگر کاربردهای این ترکیب است.
کاربرد SLES در محصولات مراقبتی مو و پوست
کاربرد SLES در محصولات مراقبتی مو و پوست

 

ویژگی‌های عملکردی SLES

SLES ترکیبی است که به علت وجود یک سری فاکتورهای عملکردی در ماتریکس مواد، به‌عنوان سورفکتانت استفاده می‌شود. اما این که این ویژگی‌ها و فاکتورهای عملکردی در SLES چیست که این خاصیت را سبب می‌شود را در ادامه شرح داده‌ایم.

مرطوب‌کنندگی لوریل های اتوکسیله شده در سطوح نرم

سدیم لوریل اتر سولفات چیست؟ همان‌طور که گفته شد SLES یک الیگومر است که حاوی چند پیوند اکسید اتیلن و گروه دوسیل الکل اتوکسیله شده است. در محصولات بهداشتی و آرایشی، سورفکتانت به‌عنوان عاملی است که سبب پاک شدن چربی از روی سطوح مختلف می‌شود. این توانایی مرطوب شدن یا Wetting efficiency، پارامتر مهمی برای سورفکتانت‌ها در نظر گرفته می‌شود. در واقع عملکرد بهینه یک سورفکتانت در خاصیت Wetting efficiency به توازن عملکرد امولسیون در تمیزکنندگی سطوح، جلوگیری از آلودگی مجدد دارد.

مرطوب‌کنندگی سدیم لوریل  اتر سولفات بر روی سطوح سخت

اثر مرطوب‌کنندگی به‌وسیله اندازه‌گیری زاویه تماس یک سورفکتانت با سطحی مثل شیشه، پلاستیک و … سنجیده می‌شود. هر چه زاویه تماس کمتر باشد، نشان‌دهنده عملکرد بالای مرطوب‌کنندگی است. Sles ترکیبی است که به‌خوبی زاویه تماس را در ماتریکس ترکیبات کاهش می‌دهد و محیط را آب‌دوست می‌کند.

کف‌کنندگی

خاصیت کف‌کنندگی SLES چیست؟ سدیم لوریل  اتر سولفات خاصیت کف‌کنندگی معمولی بین سورفکتانت‌های آنیونی سولفوناتی دارد. این ترکیب یک پیشنهاد عالی برای پاک‌کنندگی سطوح مثل پارچه، پلاستیک، پوست و … است.

تمیزشوندگی SLES

یکی از خواص اصلی لوریل  الکل‌های اتوکسیله پاک‌کنندگی بسیار بالای آن‌ها است که این ترکیبات را حائز اهمیت کرده است. SLES در ترکیب با ماتریکس اصلی بهترین عملکرد را در تمییز شوندگی از خود نشان می‌دهد.

خاصیت تمیز شوندگی sles
خاصیت تمیز شوندگی sles

 

 

سنتز SLES

سنتز و فرایند ساخت SLES چیست و چگونه است؟ برای سنتز سدیم لورت سولفات یا SLES الکل لوریل  اتوکسیله شده را با استفاده از گاز تری اکسید سولفور، در یک رآکتور تحت‌فشار سولفاته می‌کنند. ترکیب حاصل شده از رآکتور بسیار ناپایدار است. این ترکیب خاصیت اسیدی دارد که در ادامه با هیدروکسید سدیم ۴۸% خنثی می‌شود. در نهایت ترکیب با آب هیدرولیز شده رقیق می‌شود. ترکیب نهایی به‌صورت ۷۰% تولید و با رقیق‌سازی به درصدهای ۲۸ تا ۳۰ به بازار عرضه می‌شود.

مرور کلی بر SLES

SLES یک ترکیب پرکاربرد در صنایع مختلف است و به‌عنوان یک سورفکتانت و امولسیفایر آنیونی به ماتریکس ترکیبات اضافه می‌شود. این ترکیب یکی از پرکاربردترین ترکیب‌های به‌کاررفته در صنایع تولید شوینده، آرایشی و بهداشتی است.

نکته‌ای که باید به آن توجه شود این مورد است که SLES با SLS اشتباه گرفته نشود. در واقع SLES حاصل اتوکسیلاسیون ترکیب SLS  است. این ترکیب با نام‌های تجاری و متداول متنوعی شناخته می‌شود که یکی از پرکاربردترین آن‌ها تگزاپون است. در این مقاله به بررسی ساختار SLES، کاربردها و پاسخ سؤال اصلی این که SLES چیست پرداخته شد. امیدوارم برای شما مفید بوده باشد.

قیمت تگزاپون

با توجه به قیمت جهانی الکل و همچنین عرضه و تقاضا این ماده قیمت تگزاپون متغییر است. با این وجود سعی ما در شرکت صدرا شیمی بر این است که تگزاپون را با قیمت مناسب با بهترین کیفیت به دست خریداران محترم برساند. جهت استعلام قیمت و مشاوره با کارشناسان فروش صدرا شیمی تماس بگیرید.

تماس با ما
شماره تلفن دفتر:

031-32615750
031-32615691
031-32615693

ساعات کاری از شنبه تا چهارشنبه 8:30 تا 16:30 و پنج شنبه ها 8:30 الی 12:30

شماره تلفن همراه جهت پیشنهادات و انتقاد ها:
0912-730-9439

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *