جایگزین تگزاپون چیست؟

Rate this post

قبل از اینکه بدانیم جایگزین تگزاپون چیست، اول باید بررسی کنیم خود تگزاپون چیست و چه کاربردهایی دارد. شاید شما هم وقتی یک وسیله بهداشتی یا آرایشی خریداری می‌کنید، نام مواد تشکیل‌دهنده آن را خوانده باشید. بعضی از این مواد، مواد شیمیایی هستند که چندان هم بی‌خطر نیستند. جالب است بدانید که حتی طبیعی‌ترین مواد آرایشی و بهداشتی نیز دارای مواد شیمیایی ساخت انسان هستند. از جمله این مواد می توان به تگزاپون (SLES) و سدیم لوریل سولفات (به‌اختصار SLS) اشاره کرد.

تگزاپون به عنوان مواد اولیه شوینده در بسیاری از مواد بهداشتی مثل شامپو، صابون، خمیردندان، پودر ماشین لباسشویی، صابون‌های مایع دست، رنگ مو و حتی در برخی دیگر از مواد آرایشی کاربرد دارد. در واقع، کف‌هایی که در مواد شوینده ایجاد می‌شوند، به خاطر وجود تگزاپون است. می‌شود گفت هر ماده ای که فوم دارد، قطعاً تگزاپون هم دارد. خب تا اینجا فهمیدیم تگزاپون در چه موادی به کار می‌رود؛ اما چرا باید به دنبال جایگزین تگزاپون باشیم؟ بیایید ابتدا به خطرات این ماده نگاهی بیندازیم.

بهترین جایگزین تگزاپون چیست؟
بهترین جایگزین تگزاپون چیست؟

مضرات تگزاپون

یکی از دلایلی که باید به دنبال جایگزین تگزاپون باشیم، خطراتی است که این ماده برای بدن ایجاد می‌کند. در مقاله‌ای که در سال ۲۰۰۵ در ژورنال Contact Dermatitis منتشر شده است، عنوان شده که SLS باعث قرمزی و خشکی موقت پوست در غلظت‌های کمتر از ۰٫۰۲۵ درصد می‌شود. همچنین تحقیقاتی در دانشگاه مریلند نشان می‌دهد که SLS باعث سوزش چشم، پوست و حتی مسیرهای تنفسی می‌شود.

کالج سم‌شناسی آمریکا گزارش داده است که حتی غلطت کمتر از نیم درصد این ماده، باعث سوزش پوست می‌شود. غلظت‌های بالاتر، خطرات و سوزش بیشتری را برای پوست به همراه دارد.

آشنایی با مضرات تگزاپون
آشنایی با مضرات تگزاپون

پس چرا استفاده از آن هنوز مجاز است؟

قبل از اینکه به سراغ جایگزین تگزاپون برویم، بیایید به این سؤال که ممکن است برای شما هم پیش آمده باشد پاسخ دهیم. جواب این است که تمام احتمالاتی که در بالا به‌عنوان خطرات و مضرات تگزاپون مطرح شد، برای استفاده طولانی‌مدت از این ماده است. به عبارتی اگر هر از گاهی از محصولاتی که دارای این ماده هستند استفاده می‌کنید، نیازی نیست نگران باشید.

همه شرکت‌های تولیدی محصولاتی که در آن‌ها تگزاپون وجود دارد، موظف هستند روی محصولاتشان هشداری با این مضمون چاپ کنند: «در صورت مشاهده هرگونه قرمزی یا تحریک پوست، مصرف را قطع کرده و با پزشک مشورت کنید».

سدیم کوکو سولفات جایگزینی برای تگزاپون
سدیم کوکو سولفات جایگزینی برای تگزاپون

جایگزین تگزاپون؛ سدیم کوکو سولفات

یکی از مواردی که می‌تواند به‌خوبی جایگزین تگزاپون شود، ماده‌ای است به نام سدیم کوکو سولفات. این ماده از نارگیل مشتق می‌شود.  جرم مولکولی ماده تگزاپون کم است که به همین دلیل این ماده می‌تواند به پوست نفوذ کند و سلول‌های زنده زیر سطح پوست را تحت تأثیر قرار دهد؛ اما مولکول‌های سدیم کوکو سولفات به‌اختصار (SCS) بسیار بزرگ‌تر از مولکول‌های SLS است. به حدی که برای نفوذ به سلول‌های پوستی، بسیار بزرگ است؛ بنابراین این دو ماده، تحریک‌پذیری یکسانی برای پوست ندارند.

روش تولید این دو ماده دقیقاً مانند یکدیگر است. تفاوت اصلی (و تنها تفاوت)، ماده‌ اولیه‌ای که برای تولیدشان به کار می‌رود است. ماده اولیه  SLS، اسید لوریک است که فقط یکی از اجزای روغن نارگیل است. در صورتی‌که ماده اولیه  SCS، کل روغن نارگیل است. در کل، با وجود روش تولید یکسان و منبع تقریباً یکسان، استفاده از مواد دارای SCS به‌جای SLS برای شما و خانواده‌تان ایمن‌تر است. همچنین این ماده توسط بسیاری از نهادهای صدور گواهینامه تأیید شده است.

جایگزین مناسب تگزاپون؛ کوکوآمفواستات سدیم

این ماده نسبت به سدیم لوریل سولفات (SLS) ملایم‌تر است و بنابراین جایگزین خوبی برای کسانی است که می‌خواهند از استفاده از آن ماده اجتناب کنند. کوکوآمفواستات سدیم نه‌تنها یک پاک کننده است؛ بلکه برای بسیاری از خواص دیگر مورداستفاده قرار می‌گیرد.

یکی از آن خاصیت‌ها، تثبیت‌کنندگی فوم است. به این صورت که کشش سطحی مایع را افزایش می‌دهد و یک کف غنی که ناپدید نمی‌شود را به وجود می‌آورد. همچنین باعث حالت گیری خوب موها می‌شود و به کرم‌ها و ژل‌های حمام کمک می‌کند تا به‌آسانی روی پوست سر بخورند.

کوکوآمفواستات سدیم اغلب در موادی که آرایش را پاک می‌کنند و محصولاتی که برای افراد با پوست حساس (مثل کودک و نوزاد) طراحی شده‌اند، استفاده می‌شود. دلیل آن هم ملایم بودن و خواص غیر تحریک‌کننده این ماده است. طبق مطالعاتی که روی کوکوآمفواستات سدیم انجام شده، این ماده غیر جهش‌زا بوده و در غلظت ۱۰% نه تحریک‌کننده و نه حساس کننده است.

سخن آخر

ابتدا با خود تگزاپون و موارد کاربرد آن در صنایع بهداشتی و آرایشی آشنا شدیم. در ادامه تعدادی از مضرات این ماده و خطراتی را که برای پوست بدن ایجاد می‌کند بررسی کردیم. به خاطر بسپارید که گفتیم تمام این خطرات درصورتی‌که است که از محصولات دارای تگزاپون به‌طور مکرر استفاده شود.

درنتیجه اگر به‌طور دائم از چنین محصولاتی استفاده نمی‌کنید، جایی برای نگرانی نیست. پس از گفتن خطرات تگزاپون، دو ماده به نام‌های سدیم کوکو سولفات و کوکوآمفواستات سدیم معرفی کردیم که می‌توانند به‌عنوان جایگزین تگزاپون استفاده شوند. بازرگانی مواد شیمیایی صدرا شیمی، مواد اولیه شیمیایی را با بهترین قیمت بازار تأمین می‌کند. جهت مشاوره و خرید تگزاپون با کارشناسان فروش تماس بگیرید.

تماس با ما
شماره تلفن دفتر:

031-32615750
031-32615691
031-32615693

ساعات کاری از شنبه تا چهارشنبه 8:30 تا 16:30 و پنج شنبه ها 8:30 الی 12:30

شماره تلفن همراه جهت پیشنهادات و انتقاد ها:
0912-730-9439

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *