سیلیکات سدیم چیست؟

سایت صدرا شیمی به عنوان مرکز فروش انواع مواد شیمیایی مانند تگزاپون، گلیسیرین، سود پرک و… در این مقاله قصد دارد بدین پرسش بپردازد که سیلیکات سدیم چیست؟ چه کاربردهایی دارد؟ روش تولید آن به چه شکل است؟ و در زمان نگهداری از آن باید به چه نکات خاصی توجه کرد. ردپای این ماده شیمیایی را صنایع مختلفی می‌توان مشاهده کرد و به همین جهت اهمیت دارد که سیلیکات سدیم را به طور کامل بشناسیم. این امر به ما اجازه می‌دهد تا از کلیه مزایای آن در زمینه اهداف خود بهره ببریم که خود امری مثبت تلقی می‌شود.

سیلیکات سدیم چیست

سیلیکات سدیم که از آن با نام سدیم متا سیلیکات (نام آيوپاک) یاد می‌شود در زمره پرکاربردترین مواد شیمیایی حال حاضر قرار می‌گیرد. جرم مولی آن به ۱۲۲٫۰۶۲ گرم بر مول می‌رسد و با فرمول شیمیایی Na2SiO3 نمایش داده می‌شود. این ماده خود یک ترکیب خاص به شمار می‌رود. در واقع برای تولید سیلیکات سدیم به اکسید سدیم و سیلیس نیاز داریم.

با تعیین مقادیر مختلف از هر کدام (اکسید سدیم و سیلیس) می‌‌توان یک سیلیکات سدیم ویژه به دست آورد. همین امر منجر به آن شده است که سیلیکات سدیم‌های موجود در بازار هر یک با توجه به ترکیب خود ویژگی‌های گوناگونی داشته باشند. در واقع باید در زمان تهیه سیلیکات سدیم به خواص مربوط به همان مورد خاص نیز توجه شود.

ضریب شکست سیلیکات سدیم برابر با ۱٫۵۲ است و به هیچ عنوان در الکل حل نمی‌شود. نقطه ذوب تعیین شده برای این ترکیب ویژه ۱۰۸۸ درجه سانتی‌گراد است. از نظر ظاهر نیز باید گفت که سیلیکات سدیم حالتی پودری دارد و در برخی موارد کاملاً کریستالی است. باید به این نکته نیز اشاره کنیم که سیلیکات سدیم عمدتاً به رنگ سفید مشاهده می‌شود. البته ممکن است آن را در رنگ‌های دیگر نیز خریداری کنید. شاید بپرسید دلیل تغییر رنگ سیلیکات سدیم چیست؟ در بعضی موارد محدود ترکیب کردن مواد شیمیایی جدید با سیلیکات سدیم منجر به تغییر رنگ آن خواهد شد که امری کاملاً طبیعی است.

نکته جالب در مورد ساختار سیلیکات سدیم آن است که هرچه میزان دما افزایش پیدا کند، میزان حلالیت آن نیز بیشتر خواهد شد. وجود ۲ اتم سدیم، ۳ اتم اکسیژن و ۱ اتم سیلیسیم موجب شده است تا دانسیته آن به ۲٫۶۱ گرم بر سانتی متر مکعب برسد.  میزان pH قلیایی سیلیکات سدیم به دوازده و یا سیزده خواهد بود. امروزه توسط شرکت‌های داخلی و خارجی بسیار زیادی تولید می‌شود.

انواع روش تولید سیلیکات سدیم

روش تولید سیلیکات سدیم

روش‌های تولید سیلیکات سدیم کاملاً متغیر است و تولیدکنندگان از راهکارهای مختلفی جهت ایجاد این ترکیب ویژه استفاده می‌کنند. به هر روی باید بیان کرد که این ماده با کمک ترکیبی از سیلیس و سودای کاستیک ساخته خواهد شد. علاوه بر این، برخی از تولیدکنندگان اقدام به ساخت سیلیکات سدیم به کمک حل کردن سیلیکا در کربنات سدیم کرده‌اند. این روش نیز می‌تواند نتایج خوب و قابل قبولی را به همراه داشته باشد و در نهایت یک سیلیکات سدیم باکیفیت به ما ارائه کند.

روش دیگری که در این زمینه باید به آن اشاره کنیم، استفاده کردن از یک واکنش شیمیایی خاص است. در این واکنش سولفات سدیم، سیلیس و کربن با هم ترکیب می‌شوند و در نهایت شاهد تولید سیلیکات سدیم هستیم، البته این واکنش باید حتماً‌ در شرایط کنترل شده صورت بگیرد، در غیر این صورت نتیجه نهایی مورد مناسبی نخواهد بود.

در سال‌های اخیر برخی از تولیدکنندگان به سمت استفاده از ترکیب آب و هیدروکسید سدیم جهت تولید سیلیکات سدیم روی آورده‌اند که خود یک روش مقرون به صرفه و خاص به شمار می‌رود. اما روش دیگر تولید سیلیکات سدیم چیست؟ در حال حاضر می‌توان سیلیکات سدیم را به کمک افزایش حرارت سودا و شن و ماسه ساخته شده از سیلیس نیز تولید کرد. شما می توانید جهت کسب اطلاعات تکمیلی و خرید و فروش انواع مواد شیمیایی و استعلام قیمت تگزاپون، اسید سولفونیک، سیلیکات سدیم و… برای صنایع مختلف با شماره تماس های درج شده در صفحه تماس حاصل فرمایید.

همان‌طور که مشاهده می‌کنید، روش‌های گوناگونی جهت تولید سیلیکات سدیم به کار گرفته می‌شود که هر یک از آن‌ها دارای مزایا و معایب مختص به خود هستند. دلیل وجود روش‌های گوناگون برای تولید این ماده را می‌توان تقاضای بسیار زیاد برای آن دانست. در واقع همه تولیدکنندگان در تلاش هستند تا این ماده را به بیشترین میزان ممکن تولید کنند تا در بازار هیچ‌گونه کمبودی ایجاد نشود. در غیر این صورت کلیه کاربران برای استفاده از سیلیکات سدیم با مشکلات متعددی روبه‌رو خواهند شد که طبیعتاً امر مثبتی نیست.

کاربردهای سیلیکات سدیم

کاربرد سیلیکات سدیم

دلیل محبوبیت بسیار زیاد سیلیکات سدیم آن است که این ماده کاربردهای گوناگونی در زندگی ما دارد. در واقع باید بیان کرد که کلیه صنایع مهم در جهان نیازمند استفاده از سیلیکات سدیم هستند و عملاً نمی‌توان آن را با چیز دیگری جایگزین کرد. اولین کاربردی که در این رابطه می‌توانیم به آن اشاره کنیم، ساخت دارو است. امروزه از سیلیکات سدیم در ساخت بسیاری از داروها کمک گرفته می‌شود.

مورد بعدی به صنعت تولید کاغذ برمی‌گردد. عدم وجود سیلیکات سدیم در ترکیب کاغذ می‌تواند آن را به شدت آسیب‌پذیر کند. در واقع به دلیل وجود سیلیکات سدیم است که می‌توانیم کاغذ‌های مقاوم و مناسبی را تولید کنیم.

سیلیکات سدیم به دلیل خواص مناسب یکی از مواد اصلی در صنعت تولید شیشه به شمار می‌آید. تقریباً در تمامی شیشه‌های تولید شده می‌‌توان وجود سیلیکات سدیم را به راحتی مشاهده کرد و از این نظر باید این ماده را یک ترکیب شیمیایی حیاتی دانست. اما نقش اصلی سیلیکات سدیم چیست؟

سیلیکات سدیم حتی در مواد شوینده‌ای که همه ما از آن‌ها استفاده می‌کنیم نیز وجود دارد. به عنوان مثال در تمامی صابون‌های مخصوص شستشوی دست از سیلیکات سدیم کمک گرفته می‌شود. این ماده به ما اجازه می‌دهد تا صابون‌هایی را تولید کنیم که از پایداری قابل توجهی برخوردار هستند.

بیشتر بخوانید: فرمول مواد شوینده

شاید تعجب کنید، اما امروزه سیلیکات سدیم حتی در غذاها و خوراکی‌ها نیز یافت می‌شود. البته این کاربرد چندان گسترده نیست، زیرا تنها در برخی از محصولات پودری سیلیکات سدیم وجود دارد. امکان دارد در آینده شاهد استفاده از این ماده شیمیایی در چنین صنعت خاصی باشیم. در تولید کاشی و سرامیک از سیلیکات سدیم کمک گرفته می‌شود تا بتوان از آن به مانند یک روانکار استفاده کرد. این موضوع برای ساخت کاشی‌ها و سرامیک‌های باکیفیت از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

موارد ایمنی در زمان استفاده از سیلیکات سدیم

همانند بسیاری از مواد شیمیایی، در زمان استفاده از سیلیکات سدیم نیز باید یک سری موارد ایمنی را مدنظر خود قرار دهیم، در غیر این صورت امکان آسیب رسیدن به سلامت افراد مختلف وجود دارد. اگر خاطرتان باشد گفتیم که میزان ph سیلیکات سدیم به دوازده الی سیزده می‌رسد. همین موضوع موجب می‌شود تا این ماده منجر به ایجاد تحریکات مختلفی برای پوست و چشم گردد. این موضوع به حدی جدی است که توجه نکردن به آن می‌تواند موجب نابینایی افراد شود، زیرا سیلیکات سدیم در صورت تماس مستقیم با چشم باعث سوخته شدن قرنیه خواهد شد.

سیلیکات سدیم نه تنها در حالت عادی، بلکه در حالت پودری و گرد و غبار نیز مشکلات متعددی را به وجود می‌آورد، اما دلیل این خاصیت سیلیکات سدیم چیست؟ وارد شدن سیلیکات سدیم به درون سیستم تنفسی افراد یکی از خطرناک‌ترین اتفاقاتی است که می‌تواند در زمان کار با این ماده رخ دهد. در پاره‌ای از موارد، اگر میزان گرد و غبار سیلیکات سدیم موجود در سیستم تنفسی بیش از حد افزایش یابد، فرد کاملاً خفه خواهد شد.

مورد دیگری که در این زمینه باید به آن اشاره کنیم، بلیعیده شدن سیلیکات سدیم خالص است. این امر نیز همانند سایر گزینه‌هایی که به آن‌ها اشاره کردیم نتایج نامناسبی دارد و به همین جهت باید در زمان کار با سیلیکات سدیم تمام نکات ایمنی را در این رابطه لحاظ کرد. خوردن با بلیعدن کامل سیلیکات سدیم خالص باعث سوخته شدن تمام مسیر دستگاه گوارش می‌شود.

افرادی که با سیلیکات سدیم سر و کار دارند باید همواره از ماسک، دستکش ایمنی و عینک کمک بگیرند. این موارد در کنار هم احتمال بروز خطرناک ناشی از ارتباط مستقیم با سیلیکات سدیم را به شکل مناسبی کاهش می‌دهند. در ادامه متن به نحوه انبارداری و نگهداری سیلیکات سدیم اشاره خواهیم کرد.

راهکار اصلی انبارداری و نگهداری سیلیکات سدیم چیست؟

راهکار اصلی انبارداری و نگهداری سیلیکات سدیم

نگهداری صحیح سیلیکات سدیم از جمله موارد مهمی است که پس از خرید باید به آن توجه شود، در غیر این صورت امکان آسیب دیدن آن وجود دارد. خوشبختانه می‌توان گفت که نگهداری و انبارداری سیلیکات سدیم چندان پیچیده نیست و بسیاری از خریداران می‌توانند به راحتی از پس آن برآیند.

مهم‌ترین نکته‌ای که در این زمینه باید به آن توجه داشته باشید، دور نگه داشتن سیلیکات سدیم از مواد اسیدی است. از سوی دیگر، نباید سیلیکات سدیم را در محلی قرار دهید که از دمای بالایی برخوردار است. به نظر شما بهترین محل نگهداری سیلیکات سدیم چیست؟ باید گفت بهتر است سیلیکات سدیم در فضایی باز و خشک و خنک انبارداری و نگهداری شود.

رعایت این شرایط موجب می‌شوند تا بتوان از سیلیکات سدیم برای مدت زمان بسیار طولانی به بهترین شکل ممکن نگهداری کرد. سیلیکات سدیم نباید به صورت مستقیم با نور آفتاب در تماس باشد، زیرا این موضوع منجر به ایجاد مشکلات مختلف برای آن می‌شود.

سخن پایانی

سیلیکات سدیم را می‌توان یکی از مهم‌ترین مواد شیمیایی در جهان دانست که کاربردهای گوناگون، آن را به ماده‌ای بی‌نظیر تبدیل کرده است. این ماده را می‌توان در موارد مختلفی همچون داروسازی و کاغذسازی نیز مشاهده کرد. به طور کلی باید گفت که سیلیکات سدیم و کلیه مزیت‌های مربوط به آن امروزه در زندگی ما نقش مهمی را ایفا می‌کنند. در زمان خرید این ماده شیمیایی مهم و کاربردی باید به مواردی همچون نحوه نگهداری و انبارداری آن نیز توجه کرد. شما میتوانید جهت خرید انواع مواد شیمیایی مانند اسید فسفریک، اسید سیتریک، انواع تگزاپن و… با مشاورین مجموعه صدرا شیمی در تماس باشید.

تماس با ما
شماره تلفن دفتر:

031-32615750
031-32615691
031-32615693

ساعات کاری از شنبه تا چهارشنبه 8:30 تا 16:30 و پنج شنبه ها 8:30 الی 12:30

شماره تلفن همراه جهت پیشنهادات و انتقاد ها:
0912-730-9439

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *