کاربرد سولفات آلومینیوم برای استخر

سولفات آلومینیوم یا زاج سفید ترکیب شیمیایی است که سال‌ها برای تصفیه آب به خصوص آب استخرها به کار می‌رود. بنابراین از خواص و ویژگی‌های خاصی برخوردار است. برای آشنایی بیشتر با این ماده شیمیایی و ویژگی‌هایی که دارد، همچنین کاربرد سولفات آلومینیوم برای استخر و نحوه عملکرد آن در تصفیه آب می‌توانید، در این صفحه با مرکز فروش اسید فسفریک صدرا شیمی همراه باشید.

سولفات آلومینیوم چیست؟

سولفات آلومینیوم از ترکیبات بسیار پرکاربرد شیمیایی در دنیا است که با نام زاج سفید شناخته می‌شود. این ترکیب در حالت جامد به شکل کریستال سفید رنگ یا قهوه‌ای رنگ بوده که در آب به راحتی حل می‌شود. در حقیقت این ماده شیمیایی یک نمک‌معدنی بوده که اغلب در آزمایشگاه‌های شیمی تولید می‌شود و دارای بار الکتریکی مثبت است. این ماده مصارف بسیار زیادی دارد که یکی از مهم‌ترین آنها، تسهیل روند پاک‌سازی آب، از بین بردن آلودگی‌های موجود در آن و شفاف کردن آب به ویژه در استخرها محسوب می‌شود.

ویژگی‌های سولفات آلومینیوم

نمک سولفات آلومینیوم در مدل‌های مختلفی تولید می‌شود که دارای خواصی و ویژگی‌هایی مانند موارد زیر است.

  • قابلیت جذب مواد آلاینده جهت تصفیه آب
  • برخورداری از قابلیت یونیزاسیون بارهای منفی
  • داشتن طعمی شور
  • برخورداری از قابلیت تجزیه بالا در آب
  • داشتن حالت جامد در دمای طبیعی

نحوه تولید سولفات آلومینیوم

نحوه تولید سولفات آلومینیوم

این محصول ساده شیمیایی برای اینکه بتواند در آب استخر به خوبی آلایندگی‌ها را از بین ببرد، باید از کیفیت بالایی برخوردار باشد. به همین دلیل این نمک‌معدنی باید با فرمولی مناسب و روشی صحیح تولید شود و در اختیار مصرف‌کنندگان قرار بگیرد. به طور کلی دو نوع روش تولید برای سولفات آلومینیوم وجود دارد که در ادامه به بررسی آنها می‌پردازیم.

روش واکنش خنثی‌سازی:

در این روش از واکنش یک اسید و باز استفاده می‌کنند. در پی واکنش‌پذیری این دو ماده شیمیایی با یکدیگر نمک‌معدنی مورد نظر به همراه آب تشکیل می‌گردد. برای این منظور هیدروکسید آلومینیوم را با اسید سولفوریک ترکیب کرده که نتیجه آن نمک سولفات آلومینیوم به همراه آب می‌شود. در فرمول زیر می‌توانید واکنش تولید ماده مورد نظر جهت کاربرد سولفات آلومینیوم برای استخر را مشاهده نمایید:

۳H 2 SO 4 + 2 Al (OH) 3 → Al 2 (SO 4) 3 + 6 H 2 O

این فرایند بسیار راحت بوده و در آزمایشگاه شیمی انجام می‌شود. قطعاً روش صحیح ترکیب این مواد با یکدیگر و خلوص اسید سولفوریک و هیدروکسید استفاده شده در این واکنش نشان‌دهنده کیفیت نمک‌معدنی تولید شده است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

بیشتر بخوانید: کاربرد پلی الکترولیت در تصفیه آب

روش تولید به کمک واکنش تعویض ساده

در این روش برای تولید سولفات آلومینیوم از یک ماده ساده و یک ماده مرکب استفاده می‌کنند. به بیان دیگر در اثر واکنش‌پذیری آنها با یکدیگر محصول مورد نظر به دست می‌آید. اغلب برای این‌کار اسید سولفوریک را با فلز آلومینیوم واکنش داده که نتیجه آن نمک‌معدنی سولفات آلومینیوم به همراه گاز هیدروژن است. لازم به ذکر است معادله واکنش مذکور که در زیر ثبت شده، نشان‌دهنده نوع واکنش‌پذیری این دو ماده و تشکیل سولفات آلومینیوم است.

۳H 2 SO 4 + 2 Al (s) → Al 2 (SO 4) 3 + 6 H 2

البته باید توجه داشته باشید که سولفات آلومینیوم یک ماده شیمیایی است و نباید در خانه برای تصفیه آب یا پاک‌سازی آن از آلایندگی‌ها استفاده شود. همچنین این ماده باعث تغییر hp آب می‌شود و امکان دارد مواردی مانند سوزش چشم یا سوزش‌های مخاطی را به همراه داشته باشد. علاوه بر آن استنشاق بخار آن باعث آزار مجاری تنفسی و ایجاد ناراحتی در مری، معده و غیره می‌گردد.

کاربرد سولفات آلومینیوم برای استخر

کاربرد سولفات آلومینیوم برای استخر

با توجه اینکه استخر مکانی عمومی است و افراد زیادی از آن استفاده می‌کنند وجود املاح معدنی، مواد آلی و برخی از مواد معلق منجر به آلودگی‌ و کدر شدن آب آن می‌شود. در این حالت افزودن سولفات آلومینیوم می‌تواند بسیاری از آلودگی‌ها را از بین برده و آب استخر را شفاف کند. بنابراین از مهم‌ترین موارد کاربرد سولفات آلومینیوم مانند پرکلرین برای استخر رعایت موازین بهداشتی در آب استخرها و از بین بردن آلودگی‌ها و میکروب‌های موجود در آن است. البته شایان ذکر است میزان زاج سفیدی که در آب استخر برای از بین بردن آلودگی‌ها استفاده می‌شود باید به گونه‌ای باشد که عملیات تصفیه آب به درستی انجام شود.

علاوه بر آن یکی از خواص مهم سولفات آلومینیوم مانند خاک گربه جذب رطوبت است به همین دلیل به عنوان یک ماده منعقد کننده در آب استخر نقش ایفا می‌کند. در حقیقت این ماده به راحتی می‌تواند تمامی ناخالصی‌ها و مواد جامد موجود در آب استخر را به خود جذب کرده و موجب چسبندگی آنها به یکدیگر شود. با این عمل زاج سفید یا همان سولفات آلومینیوم می‌تواند آلایندگی‌های موجود در آب استخر را منعقد کرده و به صورت رسوب در کف استخر ته‌نشین کند. در نهایت پس از عملیات فیلتراسیون در کف استخر تمامی این آلایندگی‌ها از آب استخر کاملاً جدا می‌شوند.

درصد موفقیت عملکرد این نوع از مواد اولیه شیمیایی جهت از بین بردن آلودگی‌های آب استخر در حدود ۹۹ درصد است. در حقیقت وقتی که این ماده به آب استخر اضافه می‌شود یون‌های مثبتی که در آن قرار دارند فعال شده و با تمامی ناخالصی‌هایی که دارای بار الکتریکی منفی هستند واکنش نشان داده و آنها را به سطح آب می‌کشد. سپس این آلودگی‌ها به راحتی در فرایند تصفیه و فیلتراسیون از آب استخر جدا می‌شوند.

دوز مصرفی سولفات آلومینیوم

میزان استفاده از سولفات آلومینیوم در آب استخرها بستگی به نوع آلایندگی آب استخر دارد. از طرفی انواع مختلفی کریستال‌ نمک‌معدنی یا سولفات آلومینیوم در بازار موجود است که هر کدام ویژگی‌ها و کیفیت‌های متفاوتی دارند. بنابراین باید متناسب با نوع آلودگی، محصول مورد نظر را انتخاب نموده و جهت پاک‌سازی آب استخر از آن استفاده کرد. این فاکتور یکی از نکات مهم کاربرد سولفات آلومینیوم برای استخر محسوب می‌شود.

با توجه به اینکه روی بسته تمامی نمونه‌های سولفات آلومینیوم موجود در بازار، اطلاعات کاملی از میزان خلوص و ترکیبات شیمیایی آن درج گردیده است، به راحتی می‌توان متناسب با میزان آلایندگی آب استخر، محصولی مناسب را انتخاب نمود. اما در حالت کلی برای هر متر مکعب آب، حدود ۱۰ گرم سولفات آلومینیوم جهت حذف آلایندگی‌های موجود در آب نیاز است.

با توجه به اینکه این ماده حلالیت بالایی در آب دارد، به محض ورود به آب استخر در کل استخر نفوذ کرده و آلودگی‌هایی که داخل آب وجود دارد را ته‌نشین می‌کند. در نهایت پس از ته‌نشین شدن آلودگی‌ها باید از فیلتراسیون استخر استفاده نمود و آنها را از آب جدا کرد. برای اینکه آب استخر آماده استفاده باشد پس از تصفیه نوبت تنظیم میزان hp آب و کلرزنی آن می‌شود.

کاربرد سولفات آلومینیوم برای استخر با آب سبز

هنگامی که آب استخر بر اثر گرم شدن هوا، کاهش میزان کلر یا وجود جلبک‌ها به رنگ سبز تبدیل می‌شود باید پیش از استفاده از سولفات آلومینیوم از یک ماده ضد جلبک استفاده کرد. رایج‌ترین ماده‌ای که می‌توان در این زمینه به کار برد سولفات مس است. باید به این نکته توجه نمایید که جهت کارایی استفاده از سولفات مس باید میزان آن را متناسب با حجم آلودگی آب استخر و کیفیت سولفات مس انتخاب کنید. اما معمولاً ۱۰ تا ۲۰ گرم از آن برای هر متر مکعب آب کفایت می‌کند.

هنگامی که سولفات مس تمامی جلبک‌های داخل استخر را ته نشین کرد، باید از طریق فیلتراسیون و گردش آب استخر جلبک‌ها را از آب جدا نمایید. سپس باید حدود ۲۴ ساعت بعد از عملیات جلبک‌زدایی از سولفات آلومینیوم برای تمیز کردن و شفاف کردن آب استخر استفاده کنید. لازم به ذکر است نحوه کاربرد سولفات آلومینیوم برای استخر با آب سبز همانند توضیحات مرحله قبل خواهد بود.

کاربرد سولفات آلومینیوم برای استخر با آب زرد یا سیاه

معمولاً آب استخر به دلیل وجود مواد معدنی به ویژه آهن به رنگ زرد متمایل به سیاه تبدیل می‌شود. برای اینکه این استخرها را بتوانید از آلایندگی‌هایی که در آنها وجود دارد، پاک کنید باید قبل از اقدام به استفاده از سولفات آلومینیوم از کلر به میزان ۱۰ گرم برای هر متر مکعب در آب استخر استفاده نمایید. پس از کلرزنی باید حدود یک روز آب استخر را به گردش درآورده تا کلر کاملا در آب پخش شود. در نهایت می‌توانید مرحله پاک‌سازی با سولفات آلومینیوم را به روشی که قبلاً توضیح داده شده انجام دهید.

راهنمای خرید سولفات آلومینیوم برای استخر

راهنمای خرید سولفات آلومینیوم برای استخر

با توجه به اینکه سولفات آلومینیوم نوعی نمک‌معدنی و ماده‌ای شیمیایی به حساب می‌آید، اولین نکته در خرید آن توجه به ترکیبات به کار رفته در تولید این ماده است. باید بدانید همواره ترکیبات ماده مورد نظر، اندازه هر کدام و میزان خلوص ماده روی بسته آن توسط برند تولید‌کننده درج می‌گردد. همچنین موارد مصرف، نوع کاربرد، کارایی و علامت‌های استاندارد مواد شیمیایی بر روی بسته وجود دارد.

بنابراین هنگام خرید باید به آن‌ها توجه نموده و متناسب با محل مصرف، حجم آب، نوع و میزان آلایندگی و شرایط اقلیمی محصول مورد نظر را پس از مقایسه بین نمونه‌های مختلف در بازار خریداری کنید. علاوه بر موارد گفته شده توجه به کیفیت محصول و قیمت آن از فاکتورهای مهمی هستند که باید در زمان خرید به آنها توجه نمایید. مجموعه صدرا شیمی علاوه بر فروش سولفات آلومینیوم  ارائه دهنده انواع مواد اولیه شوینده مانند تگزاپون، بتائین، گلیسیرین و… با نازل ترین قیمت می باشد. جهت کسب اطلاعات بیشتر و استعلام قیمت با مشاورین ما در تماس باشید.

سخن پایانی

با توجه به اینکه آب درون استخر با پوست بدن ارتباط مستقیمی دارد باید دارای استانداردهای مشخص بوده و سطح آن‌ فاقد هرگونه آلایندگی‌ باشد. به همین دلیل روش‌های مختلفی برای پاک‌سازی استخرها در نظر گرفته می‌شود که یکی از رایج‌ترین آنها کاربرد سولفات آلومینیوم برای استخر است. این نمک‌معدنی که در آزمایشگاه‌های شیمی تولید می‌شود حالت جامدی داشته و از رایج‌ترین محصولات موجود برای این‌کار به حساب می‌آید. بنابراین می‌توان آن را به راحتی در بازار با درجه خلوص متفاوت تهیه کرد. البته باید هنگام خریداری از کیفیت محصول و میزان خلوص آن مطمئن شوید تا پس از استفاده کارایی را که از آن انتظار دارید داشته باشد.

تماس با ما
شماره تلفن دفتر:

031-32615750
031-32615691
031-32615693

ساعات کاری از شنبه تا چهارشنبه 8:30 تا 16:30 و پنج شنبه ها 8:30 الی 12:30

شماره تلفن همراه جهت پیشنهادات و انتقاد ها:
0912-730-9439

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *