همه چیز درباره عامل کف‌ کننده در محصولات شوینده

احتمالاً همه ما در طول روز با مواد شوینده، از صابون گرفته تا شامپو، سروکار داریم. هنگام شستن دست‌ها یا شستن موهایتان از نزدیک مواد شوینده را لمس کرده‌اید و کف کردن مواد شوینده را از نزدیک دیده‌اید؛ به‌عبارت‌دیگر تقریباً تمام مواد شوینده هنگام استفاده، کف تولید می‌کنند. عامل کف‌ کننده در محصولات شوینده به‌عنوان یک ترکیب شیمیایی شناخته می‌شود که تشکیل کف را تسهیل کرده و نهایتاً به پاک‌سازی بهتر کمک می‌کند.

مواد شوینده در دو نوع مایع و پودری در بازار عرضه می‌شوند و عامل کف‌کننده یکی از مواد اولیه‌ تمام محصولات شوینده است. بهتر است بدانید که مواد شوینده پودری ماندگاری بیشتری نسبت به مواد مایع دارند. یکی از محدودیت‌های مواد پودری حل‌نشدن ساده آن‌ها در آب است. در چنین مواقعی عوامل کف‌ساز به‌عنوان یک حلال این محدودیت را دور می‌زنند. صدرا شیمی به عنوان یکی از تولیدکنندگان برتر مواد اولیه شوینده در ایران مانند تگزاپون صدفی، گلیسیرین، بتایین، سود پرک و… در این مقاله قصد دارد به بررسی همه چیز درباره عامل کف کننده در محصولات شوینده و نقش آن ها بپردازد. تا انتها با ما همراه شوید.

رایج‌ترین مواد موجود در محصولات شوینده

مواد شوینده در عمل با ترکیب شدنشان با آب‌وهوا و نهایتاً ایجاد کف، آلودگی‌های موجود در سطوح مختلف از جمله لباس، دست و … را از بین می‌برند؛ بنابراین مواد شوینده از ترکیبات شیمیایی و آلی تشکیل شده‌اند. مهم‌ترین مواد شیمیایی موجود در شوینده‌ها سیلیکات سدیم، کربنات سدیم، سدیم پربورات و سورفکتانت‌ها هستند که در ایران توسط شرکت‌های مختلفی به بازار عرضه می‌شوند؛ اما باتوجه‌به حساسیت موجود در مواد اولیه محصولات شوینده، افراد از فروشندگان معتبر خریداری می‌کنند.

محصولات شوینده معمولاً از سورفکتانت‌ها تشکیل شده‌اند؛ به‌عبارت‌دیگر مواد فعال سطحی مهم‌ترین ماده تشکیل‌دهنده محصولات شوینده هستند. آن‌ها به‌عنوان مواد خیس‌کننده و کف‌کننده نیز شناخته می‌شوند. هرکدام از مواد موجود در محصولات شوینده، نقش مؤثری در نتیجه نهایی خواهند داشت.

بررسی مواد تشکیل دهنده محصولات شوینده پرکاربرد
بررسی مواد تشکیل دهنده محصولات شوینده پرکاربرد

آشنایی با عوامل کف‌کننده شیمیایی در محصولات شوینده

عامل کف‌ کننده در محصولات شوینده از نوع شیمیایی، معمولاً ترکیباتی معدنی با وزن کم هستند. بی‌کربنات سدیم، کربنات آمونیوم، بی‌کربنات آمونیوم و آزید کلسیم نمونه‌هایی از عوامل کف‌کننده شیمیایی به شمار می‌روند. عوامل کف‌ساز آلی نیز شامل آزودی کربن آمید، هیدروکربن آمید و… است. این مواد در صنایع غذایی و بهداشتی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

رایج‌ترین عوامل کف‌کننده شیمیایی مورد استفاده در مواد شوینده، سدیم لوریل اتر سولفات (تگزاپن) و کوکو گلوکوزید هستند. این مواد به‌عنوان نوعی ماده فعال سطحی شناخته می‌شوند که با ترکیب آن‌ها با هوا و آب، کف ایجاد می‌شود. سدیم لوریل اتر سولفات یک ماده فعال سطحی و کوکو گلوکوزید یک مایع زردرنگ کف‌کننده و پاک‌کننده است.

کف بیشتر، محصول برتر
کف بیشتر، محصول برتر

قدرت کف در پاکیزگی

کف که از ترکیبات عامل کف‌کننده در مواد شوینده است از آب‌وهوا تشکیل می‌شود. شاید شما هم در تبلیغات تلویزیونی مقایسه دو محصول را با درنظرگرفتن میزان کف تولیدی آن‌ها دیده باشید که نهایتاً محصولی که کف بیشتری تولید می‌کند، به‌عنوان محصول برتر معرفی می‌شود.

کف به‌تنهایی توانایی تمیزکردن محصول را ندارد؛ اما به طور مستقیم روی صرفه‌جویی در آب اثرگذار است. هنگام شستشو با استفاده از مواد شوینده کف‌دار به آب با مقدار زیاد، نیاز ندارید؛ به‌عبارت‌دیگر با مقدار کمی آب، کف تولید می‌شود و شست‌و‌شو به‌راحتی انجام خواهد شد.

تولید کف در مواد شوینده، نحوه واکنش آب را نسبت به سایر سطوح تغییر می‌دهد. همان‌طور که می‌دانید آب از روی سطوح مختلف عبور می‌کند و خاصیت چسبندگی ندارد؛ اما کف در چنین مواقعی به کمک آب می‌آید تا به مدت طولانی‌تری با سطوح مختلف واکنش نشان دهد. عامل کف‌ کننده در محصولات شوینده و بهداشتی مانند کوکو گلوکوزید ترکیبی از روغن نارگیل و قند گلوکز است.

این ماده با تولید کف، به‌عنوان یک پاک‌کننده در لوازم آرایشی عمل می‌کند؛ یعنی چربی و کثیفی را از روی پوست بر‌می‌دارد. استفاده از این ماده در شامپو نیز به‌عنوان نرم‌کننده و پاک‌کننده مرسوم است. سدیم لوریل اتر سولفات نیز به‌عنوان یک ماده فعال سطحی به ایجاد کف غنی در مواد شوینده‌ مانند شامپو، صابون و پاک‌کننده‌های صورت، مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ماده در نقش یک ماده پاک‌کننده نیز طرف‌دار دارد. کف با کمک مواد شیمیایی و آلی در محصولات شوینده، خاصیت پاک‌کنندگی خود را به نمایش می‌گذارد.

عامل کف‌کننده طبیعی

برخی از تولیدکننده های مواد شوینده، از عوامل طبیعی برای ایجاد کف استفاده می‌کنند؛ چراکه معتقدند عامل کف‌کننده طبیعی، پوست را تحریک نمی‌کند و معایبی به همراه نخواهد داشت. طرف‌داران محیط‌زیست از ماده‌ای به نام کوکامیدو پروپیل بتائین (بتایین) که برگرفته از روغن نارگیل است، به‌عنوان عامل کف‌ کننده در محصولات شوینده بهره می‌برند. این ماده علاوه بر ایجاد کف، به نرمی پوست نیز کمک خواهد کرد و به‌عنوان یک پاک‌کننده ملایم نیز محبوبیت دارد.

نقش سورفکتانت‌ها در صابون

تحریک فعالیت روی سطوح مختلف از جمله وظایف اصلی سورفکتانت‌ها است. این ماده به واکنش آب با مواد شوینده کمک می‌کند و نهایتاً آلودگی را از بین خواهد برد. سورفکتانت، کشش سطحی آب را کاهش می‌دهد و باعث مخلوط‌شدن صابون با آب خواهند شد. می‌توان گفت که بدون این ماده، صابون به‌راحتی با آب مخلوط نمی‌شود و وظیفه پاک‌کنندگی خود را به نحو احسنت انجام نخواهد داد.

محصولات شوینده و عامل کف کننده
محصولات شوینده و عامل کف کننده

نقش سورفکتانت‌ها در مواد شوینده ماشین لباسشویی

یکی از اجزای مهم و ضروری مواد شوینده در ماشین لباسشویی، عامل کف‌ کننده در محصولات شوینده است؛ عاملی که می‌توان از آن به‌عنوان سورفکتانت‌ها یاد کرد. پاک‌کننده‌های فرموله شده مانند مواد شوینده ماشین لباسشویی، از چهار عنصر سورفکتانت، هیدروتروپ، سازنده‌ها و حامل‌ها تشکیل شده‌اند. سورفکتانت‌ها به‌عنوان حلال کار می‌کنند و نهایتاً به تحریک کثیفی‌‌ها و حذف آنها کمک می‌کنند.

 

کلام پایانی

محصولات شوینده به‌عنوان محصولات پرکاربرد و پاک‌کننده در زندگی روزمره شناخته می‌شوند. این محصول محبوب، از مواد شیمیایی و آلی مختلف تشکیل شده است و سدیم لورت سولفات، کوکو گلوکوزید و سورفکتانت‌ها از ترکیبات مهم در تولید این محصولات پرکاربرد شوینده هستند.

 سورفکتانت‌ها در این ترکیب، به‌عنوان عامل کف‌ کننده در محصولات شوینده معرفی می‌شوند. مواد اولیه شیمیایی توسط تولیدکننده‌ها و واردکنندگان متعددی در کشور توزیع می‌شود؛ اما ازآنجایی‌که این مواد بسیار حساس و کاربردی هستند، بهتر است از معتبرترین مراکز خریداری شوند. صدرا شیمی تامین کننده برتر مواد اولیه شوینده با بهترین کیفیت می باشد.

تماس با ما
شماره تلفن دفتر:

031-32615750
031-32615691
031-32615693

ساعات کاری از شنبه تا چهارشنبه 8:30 تا 16:30 و پنج شنبه ها 8:30 الی 12:30

شماره تلفن همراه جهت پیشنهادات و انتقاد ها:
0912-730-9439

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *