کاربرد اسید فسفریک در مواد غذایی

Rate this post

اسید فسفریک یا phosphoric acid یکی از اسید‌های بسیار مهم در صنایع تولید محصولات غذایی محسوب می‌شود. کاربرد اسید فسفریک ۸۵ درصد در مواد غذایی بسیار متنوع است و می‌توان این اسید را در محصولات غذایی بسیاری مشاهده کرد.

از اسید فسفریک به شکل‌های مختلفی در صنایع غذایی استفاده می‌کنند. به‌طورکلی در صنایع غذایی از اسید فسفریک به منظور تولید مواد خوراکی و نوشیدنی، جداکننده‌های یون‌های فلزی و همچنین بهبود عملکرد آنتی‌اکسیدانی غذاها کمک گرفته می‌شود.

جالب است بدانید که از اسید فسفریک در بسیاری از نوشیدنی‌های کولا نیز استفاده می‌کنند. در واقع بخش عظیمی از طعم این نوع نوشیدنی‌ها مدیون به‌کارگیری اسید فسفریک است. در ادامه متن با ما همراه باشید تا شما عزیزان را با کاربرد این اسید بسیار محبوب در مواد غذایی آشنا کنیم. شناخت این کاربردها به شما کمک می‌کند تا درک بهتری از عملکرد کلی این ماده داشته باشید.

اسید فسفریک در مدل های مختلفی تولید می شود
اسید فسفریک در مدل های مختلفی تولید می شود

آشنایی کلی با کاربرد اسید فسفریک

کاربرد اسید فسفریک ۸۵ درصد در مواد غذایی بسیار متنوع است. در واقع شما می‌‌توانید این ماده را در اکثر مواد غذایی خود که به‌صورت روزانه مصرف کرده، مشاهده کنید. اسید فسفریک را می‌توان جزو معدود اسید‌های معدنی دانست که در صنایع غذایی نیز مورداستفاده قرار می‌گیرد.

میزان استفاده از اسید فسفریک در صنایع مختلف غذایی به نوع ماده‌ای بستگی دارد که برای تولید آن از اسید فسفریک کمک گرفته می‌شود. به طبع در بعضی از صنایع میزان اسید فسفریک مورد نیاز بیشتر از سایر صنایع غذایی است. به­ عنوان­ مثال میزان اسید فسفریک موجود در نوشابه‌ها بسیار بیشتر از میزان اسید فسفریک موجود در لبنیات است.

در همین بخش از متن باید به این نکته اشاره کنیم که اگرچه اسید فسفریک یک ماده ضروری برای تولید اکثر مواد غذایی به شمار می‌آید؛ اما استفاده از دوز بالای آن ممکن است موجب ایجاد عوارض خاصی شود. دقیقاً به همین علت کارشناسان مواد خوراکی توصیه می‌کنند که میزان مصرف موادی مانند نوشابه‌ها را کاهش دهید.

هدف اصلی از افزودن اسید فسفریک در مواد غذایی چه چیزی است؟

درحالی­که در صنایع شوینده از اسید فسفریک برای بهبود فعالیت پاک‌سازی استفاده می‌شود، کاربرد اسید فسفریک در مواد غذایی مربوط به بهبود کلی طعم مواد غذایی است. این ماده بی‌رنگ و بی بو موجب ایجاد یک طعم بسیار مناسب در اکثر مواد غذایی می­شود.

 

استفاده از اسید فسفریک برای تولید محصولات لبنی

کاربرد اسید فسفریک در مواد غذایی به محصولات لبنی نیز ارتباط دارد. مهم‌ترین مزیت استفاده کردن از اسیدهای خوراکی در محصولات لبنی افزایش کلی عمر این محصولات است. با کمک افزودن مقدار کمی نمک اسید فسفریک به موادی مانند شیر و خامه می‌توانند میزان زمان نگهداری از این مواد لبنی را به شکل چشمگیری افزایش دهند.

نکته جالب آن است که اضافه‌کردن این اسید به محصولات لبنی حتی موجب می‌شود تا pH محصول مدنظر نیز تغییر پیدا کند. این امر موجب می‌شود تا طعم کلی محصول برای مصرف‌کننده دلچسب‌تر باشد و سطح کلی محصول صاف و یکدست شود.

کاربرد اسید فسفریک در نوشابه های بدون الکل
کاربرد اسید فسفریک در نوشابه های بدون الکل

استفاده از اسید فسفریک برای تولید نوشیدنی‌های غیرالکلی

یکی دیگر از موارد مرتبط با کاربرد اسید فسفریک در مواد غذایی، تولید نوشیدنی‌های غیرالکلی است. در واقع بیشترین میزان استفاده از اسید فسفریک در مواد غذایی به تولید همین نوشیدنی‌ها اختصاص دارد. منظور ما از نوشیدنی‌های غیرالکلی محصولاتی مانند نوشابه‌های کولا، نوشیدنی‌های ورزشی و … هستند.

در سال‌های اخیر علاوه بر نوشیدنی‌های غیر الکلی رایج، از اسید فسفریک حتی در تولید چای‌های بسته‌بندی نیز استفاده می‌شود. علت استفاده از اسید فسفریک در این موارد بهبود کلی طعم و افزایش زمان نگهداری از محصول است.

 

استفاده از اسید فسفریک جهت تولید پودر‌ها و شیرینی‌ها

کاربرد اسید فسفریک در مواد غذایی تنها به نوشیدنی‌های بدون الکل و محصولات لبنی ختم نمی‌شود. شما می‌‌توانید از این نمک بسیار کاربردی در تولید محصولات دیگری همچون شیرینی‌ها نیز کمک بگیرید. در واقع می‌توان تمامی ترکیبات جوش شیرین را نوعی اسید فسفریک دانست که موجب می‌شود تا خمیرهای شیرینی به شکل بهتری به طعم مدنظر برسند.

کلیه محصولات غذایی شیرینی که برای تولید آن‌ها از مخمر استفاده نمی‌شود، دارای مقادیر اندکی اسید فسفریک هستند. در واقع حتی پودرهای مخصوص تولید محصولاتی مانند کیک نیز مقداری اسید فسفریک را در درون خود جای‌داده‌اند، البته می‌توان گفت که میزان اسید موجود در این محصولات فوق‌العاده کمتر از اسید فسفریک موجود در محصولاتی همچون نوشیدنی‌های بدون الکل است.

استفاده از اسید فسفریک در محصولات فراوری شده

کاربرد اسید فسفریک در مواد غذایی فراوری شده نیز در سال‌های اخیر با افزایش چشمگیری روبه‌رو بوده است. شاید تعجب کنید؛ اما در تمامی محصولاتی که نام صبحانه آماده یا کورن فلکس را یدک می‌کشند، اسید فسفریک وجود دارد. علاوه بر صبحانه‌های آماده یا کورن فلکس می‌توانید اسید فسفریک را در محصولات دیگری همچون آب‌های معدنی خاصی که طعم‌دار شده‌اند نیز مشاهده کنید.

قهوه‌های آماده‌ای که در فروشگاه‌ها خریداری می‌کنید نیز اسید فسفریک دارند. مهم‌ترین علت بهره‌گیری از این ماده در غذاهای فراوری شده، بالاتر بردن مقدار رطوبت موجود در درون محصول است. اگر این رطوبت به حد کافی نرسد، محصول طعم خود را برای مدتی طولانی حفظ نمی‌کند و همین امر می‌تواند به فاسدشدن آن منجر شود. این در حالی است که باتوجه‌به کاربرد اسید فسفریک در مواد غذایی به‌کارگیری مقدار کمی از آن می‌تواند از این مشکل به طور کامل جلوگیری کند.

 

سخن پایانی

از اسید فسفریک به‌وفور در محصولات مختلف غذایی همچون نوشیدنی‌های کولا و همچنین محصولات لبنی مختلف استفاده می‌شود. این اسید کاربرد فوق‌العاده‌ مهمی در تولید محصولات غذایی دارد، البته باید به این نکته اشاره کنیم که اسید فسفریک خود مدل‌های مختلفی دارد که هرکدام از آن‌ها دارای اثرات منحصربه‌فرد خود هستند.

اگرچه در این متن به برخی موارد مهم از کاربرد اسید فسفریک در مواد غذایی پرداختیم؛ اما باید به یاد داشته باشید که هرروزه میزان استفاده از این ماده در مواد غذایی افزایش می‌یابد. با توجه به این که این اسید در دو نوع خوراکی و صنعتی در بازار موجود است حتما از فروشنده ای قابل اطمینان خرید کنید. صدرا شیمی تامین کننده مطمئن اسید فسفریک خوراکی با بالاترین کیفیت و بهترین قیمت می باشد. جهت استعلام قیمت با کارشناسان فروش صدرا شیمی تماس حاصل بفرمایید.

تماس با ما
شماره تلفن دفتر:

031-32615750
031-32615691
031-32615693

ساعات کاری از شنبه تا چهارشنبه 8:30 تا 16:30 و پنج شنبه ها 8:30 الی 12:30

شماره تلفن همراه جهت پیشنهادات و انتقاد ها:
0912-730-9439

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *