بررسی کاربرد های اسید استیک در زندگی روزمره

Rate this post

به نظر می رسد اسید استیک یک ماده ی ساده و بی‌ اهمیت باشد، اما آیا واقعا چنین است؟ آیا می‌ دانستید که این ماده به طور گسترده در زندگی روزمره ما وجود دارد؟ از مصارف خانگی و صنعتی تا علوم پزشکی این نقش بسیار مهمی ایفا را می ‌کند. اما چه چیزی اسید استیک را به این اندازه جالب کرده است؟ برای شروع بیایید به خصوصیات شیمیایی آن نگاهی بیندازیم. اسید استیک با فرمول شیمیایی CH3COOH شناخته می ‌شود و از یک ترکیب کربنی، هیدروژن، و اکسیژن تشکیل شده است.

 این ترکیب شیمیایی بر خلاف شکل خاص خود، قدرت و قابلیت ‌های فوق العاده ای دارد. وقتی که در سرکه را باز می‌ کنید، بوی تند و تیزی به مشام شما می رسد که این بوی منحصر به فرد نشان دهنده وجود اسید استیک است و ما را یاد آور این ماده ی قدرتمند می ‌کند. این ترکیب شیمیایی همانند تگزاپون مایع و بی رنگ است و با خواص ویژه ی خود، نقش مهمی در تولید محصولات مختلف دارد و از اهمیت ویژه ‌ای برخوردار است. صدرا شیمی در این مقاله قصد دارد به بررسی کاربرد های اسید استیک در زندگی روزمره بپردازد و اطلاعات مفیدی را در اختیارتان قرار بدهد. تا انتهای این مقاله با ما همراه شوید.

کاربرد اسید استیک در آشپزی و آشپزخانه:

اسید استیک در آشپزخانه

اسید استیک همانند اسید فسفریک به عنوان یک افزودنی معمول در آشپزی و آشپزخانه استفاده می شود و برای ترش کردن و افزودن طعم و بوی تند به انواع غذا ها کاملا مناسب است. اسید استیک در تهیه ی سس های سالاد، ترشی ها و خوراکی های مختلف از جمله چیپس سرکه ای استفاده می شود. هم چنین می توان از آن برای شستوشوی سبزیجات و میوه ها به خاطر خاصیت ضد میکروبی و باکتریاییش استفاده کرد. چنان چه به دنبال یک نگه دارنده قوی برای ترشی ها می گردید، استفاده از این ماده نیز گزینه ی مناسبی است.

اسید استیک به عنوان علف کش خانگی:

اسید استیک به عنوان علف کش خانگی یا کشاورزی هم مورد استفاده قرار می‌ گیرد. این ماده معمولاً برای کنترل علف‌ های هرز در فضا های بیرونی مانند: باغچه و حیاط استفاده می ‌شود. برای تهیه علف کش خانگی با استفاده از این اسید می‌ توانید یک قاشق غذاخوری از این ماده را با یک لیوان آب مخلوط کرده و سپس این محلول را درون یک قوطی اسپری بریزید و روی علف‌ های هرز مورد نظر بپاشید. اما لازم به ذکر است که در هنگام استفاده از اسید استیک به عنوان علف کش خانگی، باید احتیاط کافی را در نظر بگیرید و از تماس مستقیم با پوست و چشم‌ ها پرهیز کنید.

کنترل آفات:

اسید استیک به منزله ی یک روش طبیعی برای کنترل آفات نیز مورد استفاده قرار می ‌گیرد. این ماده به دلیل خواص ضد میکروبی و ضد قارچی ‌اش می‌ تواند به عنوان یک راهکار مؤثر برای کنترل آفات در خانه و باغچه مورد استفاده قرار گیرد. برای استفاده از این اسید در کنترل آفات بایستی یک قاشق غذا خوری از این ماده را با یک لیتر آب مخلوط کنید و سپس این محلول را در اسپری ریخته و روی نقاط آفت ‌زده اسپری نمایید. این روش می ‌تواند به کاهش آفات مختلف مانند: مورچه، پشه، کنه و سایر آفات موجود در خانه و باغچه ی شما کمک کند.

تمیز کننده خانگی:

اسید استیک در مواد شوینده

 برای پاکسازی و ضد عفونی کردن سطوح مختلف می توانید اسید استیک را به کار ببرید. این ماده به عنوان یک پاک کننده ی طبیعی می ‌تواند در تمیز کردن سطوح خانه مانند: میز، کولر، سینک، توالت و … مورد استفاده قرار بگیرد و باعث کاهش باکتری‌ ها و میکروب‌ های موجود در آن ها شود. اسید استیک قادر است به عنوان یک تمیز کننده ی خانگی مؤثر باشد. این ماده می تواند به رفع لکه های چربی و روغنی حاوی گلیسیرین، رسوبات معدنی و زنگ زدگی در سطوح مختلف به جز سنگ های مرمر و گرانیتی کمک کند.

برای تهیه تمیز کننده خانگی با استفاده از این اسید می ‌توانید یک قاشق غذا خوری از این ماده را با یک لیتر آب ترکیب کرده و سپس این محلول را بر روی سطوح کثیف اسپری کنید و با استفاده از یک پارچه یا اسفنج لکه ی مورد نظر را پاک نمایید. اسید استیک می‌ تواند به عنوان یک جایگزین طبیعی و ارزان ‌تر برای تمیز کننده ‌های شیمیایی موجود در بازار باشد و به پاکیزگی و ضد عفونی سطوح کمک کند.

اما در هنگام استفاده از این محلول برای پاکسازی باید از مخلوط‌ های قوی تر آن استفاده کنید و حتماً از دستکش و ماسک استفاده نمایید، تا احتمال تماس مستقیم با پوست و استشمام بخارات آن کاهش یابد.

پاکیزگی لباس ها:

این ماده به دلیل ویژگی ‌های ضد باکتری و قارچ و ضد عفونی ‌کننده ‌اش می‌ تواند در حذف لکه‌ های سخت مانند: آثار چای، قهوه، خون و … از روی لباس‌ ها موثر باشد. هم چنین اسید استیک می‌ تواند بوی نا مطبوع و کپک را از روی لباس‌ ها بر طرف کند و لباس ‌ها را تمیز و تازه نگه دارد.

برای استفاده از این اسید به جای پودر لباسشویی حاوی اسید سولفونیک برای حذف لکه‌ ها می‌ توانید مقداری از این ماده را به آب گرم اضافه کنید و لباس مورد نظر را در این محلول به مدت معین خیس کرده و سپس آن را بشویید. هم چنین می‌ توانید اسید استیک را مستقیماً بر روی لکه ‌ها اسپری کنید و با استفاده از یک اسفنج یا پارچه آن را تمیز نمایید. اما در هنگام استفاده از آن برای شست و شو فراموش نکنید که  حتما ماسک بزنید و دستکش بپوشید.

نتیجه گیری:

اسید استیک یک ماده ی چند منظوره و مفید در آشپزی، آشپزخانه و استفاده های خانگی است. از ویژگی ‌های این ماده می‌ توان به طعم دهندگی، ضد عفونی کننده، ضد باکتریال و ضد قارچ بودن آن اشاره کرد. این اسید می ‌تواند در تهیه غذا ها، سس ‌ها، ترشی ‌ها و تمیز کننده‌ های خانگی مورد استفاده قرار گیرد.

هم چنین برای کنترل آفات، پاکسازی سطوح و حذف لکه ‌های سر سخت و مختلف از روی لباس ‌ها قابل استفاده است. با این حال، در هنگام استفاده از اسید استیک برای هر کاربردی باید حتماً از دستکش و ماسک استفاده کنید، تا از تماس مستقیم با پوست و چشم ‌ها و احتمال تحریک آن ها و آسیب رسیدن به سلامتی شما کم شود چرا که این ماده خاصیت خورندگی بالایی دارد و نیازمند رعایت نکات ایمنی است.

شما می توانید برای خرید تگزاپون و سایر مواد شیمیایی صنعتی و شوینده دیگر به گروه بازرگانی صدرا شیمی مراجعه کنید. اگر این مطلب از سایت در مورد کاربرد اسید استیک برایتان مفید بود خوشحال می شویم در قسمت دیدگاه ها نظرتان را با ما و سایر خوانندگان سایت در میان بگذارید.

تماس با ما
شماره تلفن دفتر:

031-32615750
031-32615691
031-32615693

ساعات کاری از شنبه تا چهارشنبه 8:30 تا 16:30 و پنج شنبه ها 8:30 الی 12:30

شماره تلفن همراه جهت پیشنهادات و انتقاد ها:
0912-730-9439

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *