کلرید سدیم شوینده

Rate this post

برای تولید شوینده‌ها مواد شیمیایی مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد. یکی از مواد پرکاربرد در تولید انواع شوینده کلرید سدیم است. این ماده در هر یک از انواع مختلف شوینده می‌تواند کاربرد متفاوتی داشته باشد. شایان ذکر است برای ساخت بسیاری از شوینده‌های جامد مانند صابون استفاده از کلرید سدیم یا همان نمک الزامی به‌حساب می‌آید. در ادامه  درباره کلرید سدیم شوینده بیشتر توضیح خواهیم داد.

این ماده علاوه بر مواد شوینده در انواع سرم های شست‌وشو نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. با افزودن این ماده در انواع شوینده های مایع مانند مایع دستشویی و شامپوی مخصوص مو می‌توان غلظت محصول را افزایش داد. علاوه بر افزایش غلظت شوینده‌ها، این ماده شیمیایی کاربردهای پیچیده‌تری نیز دارد. ذکر این نکته حائز اهمیت است در  فرمولاسیون برخی از مواد شوینده با افزودن این ماده پایداری شیمیایی ایجاد می‌کنند و به عنوان تنظیم کننده pH شوینده ها از آن استفاده می شود.

نمک شوینده
نمک شوینده

ویژگی کلی سدیم کلرید  یا نمک مخصوص شوینده

کلرید سدیم یا نمک یکی از ایمن ترین مواد شیمیایی مورد استفاده در محصولات شوینده است.  این ماده  هیچ گونه خطری برای سلامت و محیط زیست نیز ندارد. در هنگام ترکیب سود پرک با چربی حیوانی یا روغن گیاهی، افزودن نمک جهت ایجاد صابون الزامی به حساب می‌آید. به دلیل کاربردهای گسترده کلرید سدیم شوینده با فرمول NaCl،  در بسیاری از مواد بهداشتی از این ماده با خلوص دو تا سه درصد استفاده می‌کنند.

اکثر تولیدکنندگان معمولاً در ابتدا با استفاده از نمک، یک محلول کلرید سدیم با غلظت موردنظر تولید می‌کنند. پس از افزودن نمک به آب و تولید یک محلول کلرید سدیم می‌توان سایر مواد شیمیایی را نیز به محلول اضافه کرد. غلظت محلول در صورت استفاده از نمک مخصوص شوینده در آن بین بیست تا سی و پنج درصد افزایش پیدا خواهد کرد.

ذکر این نکته حائز اهمیت است در شوینده‌ها هیچگاه نباید بیش از حد تعیین شده از نمک استفاده کرد. در نظر داشته باشید استفاده از نمک در ترکیبات شامپوهایی که دارای بافت ژلی هستند، رایج‌تر است. میزان دقیق نمک مورد نیاز به عوامل متعددی مانند فرمولاسیون شیمیایی شوینده بستگی دارد.

 

استفاده از سدیم کلرید یا نمک در  شامپوی مخصوص مو

همان طور که پیش تر به این موضوع اشاره کردیم استفاده از نمک علاوه بر افزایش غلظت کاربردهای متعدد دیگری نیز دارد. برخی از تولیدکنندگان با استفاده از نمک می‌توانند قدرت پاک‌کنندگی شامپو را به طور قابل توجهی بالا ببرند. در واقع نمک با توجه به ماهیت منحصر به فرد یونی خود می‌تواند باعث افزایش قدرت پاک کنندگی سورفکتانت ها شود. کلرید سدیم شوینده باعث می‌شود تا موادی ماند سدیم لوریل اتر سولفات (تگزاپون) و آمونیوم لورت سولفات با قدرت بیشتری چربی را حل کنند.

گاهی اوقات در فرایند تولید مواد شوینده برخی از ترکیبات شیمیایی به خوبی حل نمی شوند. در چنین شرایطی می‌توان با افزودن نمک شوینده می‌توان انحلال پذیری فرمولاسیون را به طور قابل توجهی افزایش داد. بسیاری از شامپوها دارای امولینت هستند. در نظر داشته باشید این مواد در شامپوها معمولاً با کمک کلرید سدیم شوینده حل می‌شوند.

در برخی از مواقع میان ترکیبات مختلف شامپو به دلیل چگالی متفاوت آنها از یکدیگر پایداری وجود ندارد. استفاده از سدیم کلرید در چنین مواقعی می‌تواند باعث ایجاد پایداری مواد تشکیل‌دهنده شامپوها شود. شایان‌ذکر است در صورت عدم ایجاد پایداری در فرمولاسیون ممکن است مواد درون شامپو به طور کامل با یکدیگر ترکیب نشوند.

همچین می توانید مقاله آب ژاول را بخوانید.

بافت و غلظت شامپو حاوی سدیم کلرید یا نمک
بافت و غلظت شامپو حاوی سدیم کلرید یا نمک

 

 استفاده از سدیم کلرید  یا نمک در مواد شوینده مخصوص بدن

در بسیاری از مواقع در شوینده های بدن از ترکیبات نرم کننده مانند روغن‌های گیاهی، سیلیکون و همچنین روغن معدنی استفاده می‌شود. این گروه از شوینده‌ها بیشتر برای پوست‌های خشک تولید می‌شوند. تولیدکنندگان شوینده‌های مخصوص بدن در صورت استفاده از مواد نرم‌کننده با چالش‌های متعددی مواجه خواهند شد. ایجاد امولسیون بین سیلیکون‌ها و سورفکتانت‌ها کار دشواری است. با استفاده از کلرید سدیم شوینده آسان‌تر می‌توان بین سیلیکون و سورفکتانت امولسیون ایجاد کرد.

ذکر این نکته حائز اهمیت است برخی از شوینده‌های مخصوص بدن دارای خاصیت لایه‌برداری فیزیکی نیز هستند. برای معلق نگه‌داشتن دانه‌های لایه بردار موجود در این گروه از شوینده‌های بدن نیز، می‌توان از نمک استفاده کرد. در صورت عدم استفاده از نمک در شوینده‌های مخصوص بدن حاوی دانه‌های لایه بردار، دانه‌ها درون محلول شوینده ته‌نشین می‌شوند.

نمک دارای خاصیت همگن سازی است. به طور کلی کلرید سدیم شوینده می‌تواند تا حد زیادی بافت محصولات بهداشتی مانند شوینده‌ها را بهبود ببخشد. در نظر داشته باشید استفاده از یک محلول آب نمک با غلت بالای سه درصد می‌تواند باعث ایجاد خشکی در سطح پوست شود. برخلاف اکثر محصولات شیمیایی مورداستفاده در مواد شوینده، نمک هیچ‌گونه آثار زیست‌محیطی نامطلوبی ندارد.  هزینه استفاده از آن در محصولات بهداشتی نیز نسبتاً پایین است.

 

استفاده از سدیم کلرید به‌عنوان ماده نگهدارنده در شوینده‌ها

همان‌طور که پیش‌تر به این موضوع اشاره کردیم نمک دارای خاصیت ضدعفونی‌کننده است. در تمامی محصولات شوینده جهت حفظ کیفیت محصول در طولانی مدت از مواد نگهدارنده استفاده می‌شود. از میان مواد نگهدارنده در محصولات بهداشتی می‌توان به کمپلکس ایزوتیازولین (تیازین)، پاربن، فنوکسی اتانول اشاره کرد. کلرید سدیم شوینده نیز به‌عنوان یک ترکیب ضد عفونی کننده و نگهدارنده می‌تواند به ترکیبات شوینده‌ها اضافه شود.

در نظر داشته باشید وظیفه اصلی مواد نگهدارنده جلوگیری از رشد و تکثیر باکتری درون محصولات بهداشتی است. از این جهت سدیم کلرید نیز مانند سایر نگهداره های شوینده می‌تواند به‌عنوان نگهدارنده مورد استفاده قرار بگیرد. در صورت تمایل به استفاده از نمک به عنوان ترکیب نگهدارنده در محصولات بهداشتی، غلظت محلول کلرید سدیم در آب نباید بیش از یک درصد باشد.

افزایش قدرت سورفکتانت شوینده با افزودن نمک یا سدیم کلرید
افزایش قدرت سورفکتانت شوینده با افزودن نمک یا سدیم کلرید

 

نتیجه‌گیری

در ساختار برخی از مواد شوینده از نمک استفاده می‌کنند. کلرید سدیم شوینده کاربردهای زیادی دارد. در بسیاری از مواقع، این ماده برای افزایش میزان غلظت شوینده استفاده می‌شود. افزودن کلرید سدیم بر محلول نیز ترکیب مواد مختلف در شوینده‌ را آسان‌تر می‌کند. نمک کارایی سورفکتانت‌ها را باتوجه‌به حالت یونی خاص خود افزایش می‌دهد. کلرید سدیم به‌عنوان یک ماده نگهدارنده مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای تهیه مواد اولیه شوینده مانند نمک شوینده می توانید با کارشناسان فروش صدرا شیمی تماس حاصل بفرمایید.

تماس با ما
شماره تلفن دفتر:

031-32615750
031-32615691
031-32615693

ساعات کاری از شنبه تا چهارشنبه 8:30 تا 16:30 و پنج شنبه ها 8:30 الی 12:30

شماره تلفن همراه جهت پیشنهادات و انتقاد ها:
0912-730-9439

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *