نکات بهداشتی برای جلوگیری از انتشار میکروب ها و باکتری ها

Rate this post

میکروب‌ها همه جا هستند. آن‌ها می‌توانند از طریق یک سرماخوردگی ساده یا حتی یک بیماری جدی‌تر مانند کرونا، به همه جا منتشر شوند و افراد زیادی را درگیر کنند. بنابراین رعایت بهداشت برای سالم ماندن، بسیار مهم است. باید بدانید چگونه می‌توانید خود و دیگران را از خطرات ناشی از وجود میکروب‌ها ایمن نگه دارید. در حالی که شستن مکرر دست‌ها برای اکثر افراد به یک عادت تبدیل شده است، اقدامات دیگری نیز وجود دارد که می‌توان برای جلوگیری از انتشار میکروب ها و باکتری ها انجام داد. در ادامه ۹ راهکار ساده توسط مرکز خرید تگزاپون صدرا شیمی ارائه شده است.

فاصله ایمن ۲ متری را حفظ کنید

میکروب‌ها می‌توانند از طریق قطراتی که هنگام سرفه یا عطسه در هوا منتشر می‌شوند، تا فاصله ۶ فوتی (۲ متری) پخش شوند. بنابراین حداقل ۶ فوت از افراد مبتلا به فیبروز کیستیک و افراد مبتلا به سرماخوردگی، آنفولانزا یا عفونت فاصله بگیرید. سعی کنید این فاصله را در همه شرایط، چه در فضاهای باز و چه در فضاهای بسته مانند مدرسه یا محل کار، حفظ کنید.

اگر متوجه شدید که فردی دچار یک بیماری میکروبی است، از انجام هر نوع عملی که می‌تواند شما را در تماس نزدیک با آنان قرار دهد، بپرهیزید. به عنوان مثال چند نمونه از فعالیت‌هایی که باید از آن‌ها اجتناب کرد عبارتند از:

  • دست دادن، در آغوش گرفتن یا بوسیدن (به جای این کارها می‌توانید برای آن‌ها دست تکان دهید)
  • سوار شدن در یک اتومبیل و قرار گرفتن در فاصله بسیار کم از فرد بیمار
  • به اشتراک گذاشتن اتاق‌های هتل
  • شرکت در کلاس‌های تناسب اندامی که افراد بیمار نیز حضور دارند

برای جلوگیری از انتشار میکروب ها و باکتری ها دستان خود را بشویید

شست و شوی دست ها

وقتی چیزی را با میکروب‌هایی که از قبل روی آن وجود دارد (مانند دستگیره در یا نرده) لمس می‌کنید و سپس به چشم‌ها، بینی یا دهان خود دست می‌زنید، در واقع شما میکروب‌ها را می‌گیرید و پخش کنید.

پس دست‌های خود را با آب و صابون بشویید یا آن‌ها را با استفاده از ژل دست حاوی الکل ضد عفونی کنید. حتماً کف دست‌ها، بین انگشتان، پشت دست‌ها و زیر ناخن‌هایتان را حداقل به مدت بیست ثانیه بشویید تا از شر میکروب‌های باقی مانده خلاص شوید.

خانواده و دوستان خود را نیز تشویق کنید که برای جلوگیری از انتشار میکروب ها و باکتری ها دستان خود را تمیز نگه دارند. شستن دست‌ها کار ساده‌ای است اما می‌تواند در جلوگیری از انتشار میکروب‌ها نقش بزرگی داشته باشد.

در حالی که همیشه باید سعی کنید دستان تمیزی داشته باشید، برخی مواقع شستن آن‌ها ضروری‌تر است. به عنوان مثال همه باید قبل از انجام کارهای زیر، دست‌های خود را بشویند یا ضد عفونی کنند:

  • دست زدن به غذا
  • خوردن یا آشامیدن
  • شروع درمان برخی بیماری‌ها مانند فیبروز کیستیک

شستن دست‌ها فقط قبل از انجام برخی کارها توصیه نمی‌شود. بلکه باید آن‌ها را بعد از انجام یک سری از کارها نیز در اسرع وقت شست. به عنوان مثال شما باید بعد از انجام کارهای زیر دست‌های خود را بشویید:

  • سرفه یا عطسه کردن
  • استفاده از سرویس بهداشتی
  • دست زدن به اشیاء مشترک مانند خودکار، دستگیره در یا صفحه کلید الکترونیکی
  • دست زدن به حیوانات خانگی یا تمیز کردن آن‌ها
  • برگشتن از مکان‌های عمومی مانند فروشگاه‌ها، رستوران‌ها و…
  • اتمام درمان برخی بیماری‌ها مانند فیبروز کیستیک

بیشتر بخوانید: مقایسه پاک کنندگی سرکه و جوش شیرین با سایر محصولات شوینده

هنگام سرفه جلوی دهان و بینی خود را بپوشانید

گرفتن دهان و بینی هنگام عطسه و سرفه

هنگام سرفه یا عطسه می‌توانید میکروب‌ها را به دیگران منتقل کنید. میکروب‌ها می‌توانند روی قطرات کوچک در هوا باقی بمانند. آن‌ها آماده هستند تا از طریق تنفس به بدن فرد دیگر وارد شوند، همچنین می‌توانند مدت‌ها پس از سرفه یا عطسه روی سطوح باقی بمانند.

بنابراین هنگام سرفه یا عطسه از دستمال کاغذی استفاده کنید. پس از آن نیز بلافاصله دستمال را دور بیندازید، سپس دستان خود را با آب و صابون بشویید یا با ژل دستی مبتنی بر الکل آن‌ها را ضد عفونی کنید.

اگر دستمال ندارید، جهت جلوگیری از انتشار میکروب ها و باکتری ها در آرنج داخلی خود سرفه یا عطسه کنید. در این حالت نیز بلافاصله دستان خود را با آب و صابون بشویید یا با ژل دستی مبتنی بر الکل ضد عفونی کنید.

نبولایزر خود را تمیز و ضد عفونی کنید

اگر از نبولایزر استفاده می‌کنید، مهم است که آن را همیشه تمیز و ضد عفونی کنید، زیرا ممکن است میکروب‌ها را از طریق نبولایزر خود تنفس کنید و در معرض خطر ابتلا به عفونت ریه قرار بگیرید. افراد مبتلا به برخی بیماری‌ها مانند فیبروز کیستیک باید نبولایزر مخصوص به خود داشته باشند و درمان‌های تنفسی را در اتاق‌های جداگانه انجام دهند تا از انتشار میکروب‌ها جلوگیری شود.

هنگام استفاده از نبولایزر قابل استفاده مجدد، پس از هر بار استفاده، نبولایزر را تمیز و ضدعفونی کنید. ویدیویی درباره «مراقبت از نبولایزر در خانه» تماشا کنید. شما برای مراقبت از آن احتمالا باید مراحل زیر را انجام دهید:

  • تمیز کردن
  • ضد عفونی کردن
  • آبکشی
  • خشک کردن در هوای آزاد

دو گزینه برای ضد عفونی وجود دارد: روش‌های حرارتی و روش‌های سرد. حتما از روشی استفاده کنید که توسط سازنده مجاز باشد. روش‌های حرارتی معمولا عبارتند از: جوشاندن به مدت ۵ دقیقه در آب جوش، قرار دادن در مایکروفر به مدت ۵ دقیقه، قرار دادن در ماشین ظرفشویی با دمای ۱۵۸ درجه به مدت نیم ساعت و… . روش‌های سرد نیز عبارتند از: خیس کردن در الکل ایزوپروپیل ۷۰ درصد به مدت ۵ دقیقه، خیس کردن در پراکسید هیدروژن ۳ درصد به مدت ۳۰ دقیقه و… .

صدرا شیمی به عنوان مرکز فروش انواع مواد اولیه شوینده شامل تگزاپون صدفی، سود پرک، بتایین، گلیسرین، اسید سولفونیک و… می باشد. جهت دریافت اطلاعات بیشتر یا استعلام قیمت خرید این محصولات با شماره تماس های درج شده در سایت در ارتباط باشید.

وسایل شخصی را به اشتراک نگذارید

میکروب‌ها می‌توانند ساعت‌ها روی سطح اشیاء معمولی مانند نی و ظروف باقی بمانند. همانطور که گفته شد، وقتی چیزی را لمس می‌کنید که از قبل روی آن میکروب‌هایی وجود دارد، می‌توانید آن میکروب‌ها را بردارید و پخش کنید.

به خاطر جلوگیری از انتشار میکروب ها و باکتری ها از به اشتراک گذاشتن غذاها یا وسایلی که ممکن است با بزاق یا سایر مایعات بدن تماس داشته باشند، خودداری کنید. این امر به ویژه برای تجهیزات تنفسی مانند نبولایزر و دستگاه‌های پاکسازی راه هوایی مهم است. افراد مبتلا به بیماری‌های تنفسی باید تجهیزات پزشکی مخصوص به خود را داشته باشند. همچنین همیشه سعی کنید در ظروف مخصوص به خود غذا بخورید یا در لیوان مخصوص به خود، نوشیدنی بنوشید.

از تماس مکرر با گرد و غبار و کثیفی خودداری کنید

برخی از میکروب‌ها می‌توانند در خاک پنهان شوند یا روی ذرات گرد و غبار حمل شوند. اگر این میکروب‌ها را تنفس کنید، ممکن است به بیماری‌های مختلفی مبتلا شوید. علاوه بر این، اگر به خاک‌های آلوده دست بزنید و سپس بدون اینکه دستان خود را بشویید، چشم‌ها، بینی یا دهان خود را لمس کنید، می‌توانید به این میکروب‌ها مبتلا شوید.

با این حال، شما می‌توانید با محدود کردن زمان صرف شده برای انجام فعالیت‌هایی که شما را در تماس مکرر با گرد و غبار و خاک قرار می‌دهند، از این میکروب‌ها ایمن بمانید. بنابراین سعی کنید ماندن در شرایطی مانند شرایط زیر را تا حد امکان کوتاه کنید:

  • باغبانی یا چمن زنی
  • بودن در اطراف محل ساخت و ساز یا بازسازی خانه

اگر احساس کردید بیمار شده‌اید در خانه بمانید

در خانه بمانید

زمان‌هایی که کمی احساس بیماری می‌کنید، ممکن است فکر کنید که موضوع مهمی نیست و تصمیم بگیرید که به سر کار بروید یا فرزندتان را به مدرسه بفرستید. در حالی که این ایده خوبی نیست. زیرا ممکن است دیگران را نیز در معرض خطر انتشار میکروب‌ها قرار دهید. بنابراین سعی کنید تا زمانی که احساس بهتری پیدا می‌کنید، برای جلوگیری از انتشار میکروب ها و باکتری ها در خانه بمانید و اگر علائم شما ادامه یافت، به پزشک مراجعه کنید.

اگر بیماری خاصی دارید، به مدرسه یا محل کار خود اطلاع دهید

اینکه به مدرسه یا محل کار خود اطلاع دهید که به عنوان مثال دچار یک بیماری تنفسی هستید، یک تصمیم شخصی است. شما مجبور نیستید این اطلاعات را فاش کنید، اما کمک گرفتن از مدرسه یا محل کار می‌تواند حفظ فاصله ایمن ۶ فوتی و به حداقل رساندن تماس با افراد مبتلا به بیماری‌های واگیردار را آسان‌تر کند.

اگر در مدرسه یا محل کار با فرد مبتلا به بیماری واگیردار تعامل دارید، با مدیر مدرسه یا کارفرمای خود، در مورد راه‌های کاهش خطر ابتلا و انتشار میکروب‌ها همکاری کنید. رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در این مواقع، به همه کمک می‌کند تا سالم بمانند.

برای جلوگیری از انتشار میکروب ها و باکتری ها واکسن بزنید

واکسیناسیون به بدن شما کمک می‌کند تا از خود در برابر میکروب‌هایی مانند ویروس آنفولانزا محافظت کند. بنابراین سعی کنید در صورت نیاز واکسن بزنید. خانواده و دوستان خود را نیز تشویق کنید که برای کاهش خطر انتشار میکروب‌ها واکسینه شوند.

برای آگاهی از فهرست واکسن‌هایی که باید دریافت کنید و اینکه چه زمانی باید آن‌ها را دریافت کنید، می‌توانید با یک پزشک صحبت کنید.

جمع بندی

همانطور که مرکز فروش اسید سولفونیک صدرا شیمی در این مقاله اشاره کرد، میکروب‌ها و باکتری‌ها همه جا هستند. آن‌ها می‌توانند از راه‌های مختلفی منتشر شوند و افراد را به انواع بیماری‌ها دچار سازند. با این حال، می‌توان با انجام برخی کارهای ساده، از خطرات آن‌ها در امان ماند. راه‌های زیادی وجود دارد که به جلوگیری از انتشار میکروب ها و باکتری ها کمک می‌کنند. در این مطلب ۹ مورد از آن‌ها، توضیح داده شد. با آگاهی از این اقدامات پیشگیرانه و رعایت آن‌ها می‌توان سالم و ایمن باقی ماند.

تماس با ما
شماره تلفن دفتر:

031-32615750
031-32615691
031-32615693

ساعات کاری از شنبه تا چهارشنبه 8:30 تا 16:30 و پنج شنبه ها 8:30 الی 12:30

شماره تلفن همراه جهت پیشنهادات و انتقاد ها:
0912-730-9439

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *