معرفی ترکیبات داخل شیشه پاک کن

Rate this post

هدف این متن معرفی ترکیبات داخل شیشه پاک کن و آشنایی با ویژگی‌های یک شیشه‌پاک‌کن خوب است. بدون شک، اغلب از این ماده جادویی استفاده کرده‌اید. شیشه‌پاک‌کن یک مایع است که برای پاک کردن چربی و گردوغبار و همچنین براق و درخشان کردن شیشه استفاده می‌شود. یک شیشه‌پاک‌کن خوب باید از ویژگی‌هایی برخوردار باشد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به قدرت جلا‌بخشی بالا، قابلیت پاک‌کنندگی عالی، داشتن قیمت مقرون‌به‌صرفه و استفاده از مواد اولیه مرغوب اشاره کرد.

همچنین بهتر است این محصول بدون هرگونه ماده شیمیایی مضر باشد. به همین دلیل است که ترکیبات داخل شیشه‌پاک‌کن و فرمول شیمیایی آن برای خیلی از خانم‌های خانه‌دار مهم است و آن‌ها می‌خواهند نسبت به ایمنی و خطرناک‌ نبودن آن مطمئن باشند از طرف دیگر، یک مشکل رایج در اکثر شیشه‌پاک‌کن‌ها، ایجاد بخار روی سطوح در حین اسپری و تمیز شدن است که این موضوع به دلیل چگالش قطرات رطوبت روی سطوح ایجاد می‌شود.

در ادامه متن مرکز خرید تگزاپون صدرا شیمی به معرفی فرمولاسیون شیشه‌پاک‌کن می‌پردازد. نکته جالب این است که این فرمولاسیون به‌قدری ساده و کم‌خطر است که می‌توانید حتی در آزمایشگاه و یا خانه، این محصول را تولید کنید. همچنین در این فرمولاسیون سعی شده است از مواد شیمیایی که باعث حذف ذرات بخار ایجاد شده، می‌شوند، استفاده شود.

معرفی ترکیبات داخل شیشه پاک کن

معرفی خواص شیشه پاک کن

در این متن، هدف ما ارائه روش تهیه و فرمولاسیون یکی از محصولات بسیار پرمصرف، یعنی شیشه‌پاک‌کن، به صورت خانگی و یا در محیط آزمایشگاه است. این روش تهیه شیشه‌پاک‌کن‌ بسیار ساده و آسان است، اما برای به دست آوردن نتایج بهتر، نیاز به تکرار چندین بار آزمایش دارد. در ادامه این متن به معرفی ترکیبات داخل شیشه پاک کن می‌پردازیم.

  • سدیم لوریل اتر سولفات (SLES): این ترکیب، یک خمیر نیمه شفاف سفید یا زردرنگ است و یکی از مهم‌ترین ترکیبات در بسیاری از مواد شوینده و بهداشتی است. SLES دارای خواص پاک‌کننده و کف‌آور است و می‌توانید آن را با غلظت‌های ۳۰ و ۷۰ درصد در بازار تهیه کنید. با این حال، باید توجه داشت که استفاده از این ترکیب با غلظت بیش‌تر از حد، می‌تواند به پوست آسیب برساند.
  • آب دیونیزه: می‌توانید از آب معمولی هم استفاده کنید، اما در صورتی که آب موجود در منطقه شما دارای غلظت بالای مواد معدنی باشد، بهتر است از آب مقطر یا آب دیونیزه استفاده کنید.
  • اتانول: این الکل دارای خاصیت ضدعفونی کننده است و علاوه بر نوشیدنی‌های الکلی، در صنایع مختلف نیز به عنوان حلال استفاده می‌شود. در تهیه شیشه‌پاک‌کن، اتانول نقش پاک‌کننده را دارد.
  • ایزوپروپیل الکل: این الکل دارای خاصیت ضدعفونی‌کننده است و در محصولات شوینده و ضدعفونی‌کننده مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • اسانس: اسانس، برای از بین بردن بوی تند و نامطبوع الکل‌ها، مورد استفاده قرار می‌گیرد. می‌توانید اسانس دلخواه خود را انتخاب کنید یا در صورت عدم دسترسی، از اسپری‌ها یا عطرهای شخصی استفاده کنید.
  • رنگ: برای داشتن شیشه‌پاک‌کنی رنگارنگ و لعاب‌دار، می‌توانید از رنگ‌های مناسب استفاده کنید، حتی می‌توانید از آبرنگ‌های خراب‌شده هم استفاده کنید!
  • کتون CG: این ترکیب به عنوان نگهدارنده در شیشه‌پاک‌کن استفاده می‌شود و از رشد باکتری‌ها و قارچ‌ها در محصولات بهداشتی جلوگیری می‌کند.

بیشتر بخوانید: کاربرد های شگفت انگیر قالب صابون در خانه

آیا محلول‌ شیشه پاک کن برای سلامتی انسان ضرر دارد؟

محلول‌های شیشه‌پاک‌کن حاوی مواد شیمیایی هستند که در صورت استفاده بی‌رویه یا عدم رعایت موارد ایمنی، می‌توانند به سلامتی انسان آسیب برسانند. در معرفی ترکیبات داخل شیشه پاک کن دیدیم که ترکیبات استاندارد معمولاً شامل ترکیباتی مانند سدیم لوریل اتر سولفات، آب دیونیزه، اتانول، ایزوپروپیل الکل، اسانس، رنگ و کتون CG می‌شوند که هر کدام ممکن است در صورت استفاده نادرست به سلامتی انسان آسیب برسانند.

استفاده بیش از حد از این محلول‌ها می‌تواند منجر به تحریک ریه و دستگاه تنفس شود، به پوست آسیب برساند و در صورت تماس با چشم، باعث التهاب و آسیب دیدگی آن شود. بنابراین، مصرف کننده نهایی باید موارد ایمنی و راهنمایی‌های تولید کننده را رعایت کرده و به مقدار استاندارد از محلول‌های شیشه‌پاک‌کن استفاده کند. با توجه به این موارد، پیشنهاد می‌شود برای استفاده روزانه و کاهش مصرف مواد شیمیایی، محلول شیشه‌پاک‌کن خانگی تهیه و استفاده شود.

استفاده از شیشه پاک کن‌های شیمیایی در منازل با خطرات جبران ناپذیری همراه است. مطالعات مختلف در نقاط مختلف جهان نشان می‌دهند که استفاده از مواد شیمیایی برای تمیزی که در منازل مورد استفاده قرار می‌گیرند، می‌توانند باعث افزایش مشکلات تنفسی و عفونت‌های دیگر در کودکان شوند.

با استفاده از این محصولات شیمیایی خانگی، احتمال ابتلا به عفونت‌های تنفسی و خس خس سینه در کودکان در سال‌های اولیه زندگی و التهاب راه‌های تنفسی در دوران مدرسه افزایش می‌یابد. استفاده از مواد شیمیایی برای تمیزی خانه، خطر مسمومیت در کودکان را افزایش می‌دهد. از میان سموم خطرناک محصولات تمیزکننده در خانه، برخی موارد راه‌های هوایی را مسدود کرده و باعث تنگی نفس شدید می‌شوند.

لازم به ذکر است که محلول شیشه پاککن در مقادیر کم برای انسان و حشرات سمی است. و در صورتی که نوشیده شود می تواند باعث کوری یا حتی مرگ بشود.

صدرا شیمی ارائه دهنده انواع مواد اولیه شیمیایی مانند سود پرک، تگزاپن صدفی، اسید سیتریک، بتایین و … با کیفیت بالا و قیمت مقرون به صرفه می باشد. جهت کسب اطلاعات بیشتر و استعلام قیمت با شماره تماس های درج شده در سایت در ارتباط باشید.

پیشگیری از خطرات محلول‌ شیشه پاک کن در خانه

خطرات محلول‌ شیشه پاک کن در خانه

پیش از معرفی ترکیبات داخل شیشه پاک کن باید گفت که برای پیشگیری از هرگونه خطرات احتمالی ناشی از استفاده از این محصولات شیمیایی، خوب است آنها را با پاک کننده‌های طبیعی جایگزین کنید. پاک کننده‌های طبیعی بدون الکل که با استفاده از تکنولوژی روز و کاملاً گیاهی تولید شده‌اند، حتی در صورت نوشیدن نیز به بدن آسیبی وارد نمی‌کنند. این محصولات از مواد بیولوژیک و با استفاده از تکنولوژی نانو تهیه شده‌اند و کیفیت منحصر به‌فرد، آنها را از محصولات شیمیایی دیگر متمایز می‌کند. علاوه براین‌ها، شیشه‌هایی که با این محصول تهیه می‌شوند به دلیل خاصیت ضد استاتیکی، نسبت به محصولات دیگر، خیلی به ندرت و دیرتر، ذرات غبار و گرد و خاک را جذب می‌کنند.

روش تولید شیشه پاک کن در خانه و آزمایشگاه

شیشه پاک کن‌ ها به عنوان یکی از مهمترین مواد بهداشتی در خانه‌ها و آزمایشگاه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. روش تولید این محصولات می‌تواند به سادگی در خانه اجرا شود. برای شروع، ۱۰ میلی‌لیتر اتانول را در یک بشر یا ظرف شیشه‌ای قرار دهید. سپس ۲ گرم تگزاپون را به اتانول اضافه کرده و آنها را با هم مخلوط کنید تا تگزاپون در اتانول حل شود.

پس از این که تگزاپون حل شد، باید ده میلی‌لیتر الکل ایزوپروپیل را به محصول نهایی بیافزایید. در گام بعدی مقدار کافی آب اضافه شده تا حجم نهایی محصول به صد میلی‌لیتر برسد. این مرحله باعث افزایش حجم و رقیق شدن مخلوط می‌شود. در مرحله بعدی، می‌توانید رنگ و اسانس مورد نظر خود را به مخلوط اضافه کنید تا به آن طعم و بوی مطلوبی ببخشید. این مرحله از فرآیند تولید شیشه پاک کن به طراوت و بوی دلپذیر آن افزوده می‌شود.

تا ابنجا به معرفی ترکیبات داخل شیشه پاک کن پرداختیم. در نهایت، می‌توانید مقداری نگهدارنده را به مخلوط اضافه کنید تا عمر مفید و کارایی شیشه پاک کن را افزایش دهید. اما حتماً به یاد داشته باشید که مقدار نگهدارنده باید کم باشد تا اثرات جانبی مخرب آن به حداقل رسیده و کارایی محصول حفظ شود. به این ترتیب، می‌توانید یک شیشه پاک کن باکیفیت و مرغوب تولید کنید که خطرات کمتری نسبت به محصولات شیمیایی دارد و برای استفاده در خانه و آزمایشگاه مناسب است.

کنترل کیفیت شیشه پاک کن

هدف از تدوین استاندارد پاک‌کننده‌ها بر پایه حلال، تعیین ویژگی‌ها و روش‌های آزمون، نمونه‌برداری، بسته‌بندی و نشانه‌گذاری این محصولات است که به منظور تمیز کردن سطوح شیشه‌ای استفاده می‌شوند. این استاندارد، به منظور جلوگیری از استفاده نادرست و احتمال تأثیرات نامطلوب بر روی سطوح غیر شیشه‌ای مانند سطوح پلاستیکی، تهیه شده است. ویژگی‌های محلول‌های شیشه پاک کن شامل موارد زیر است:

  • این محلول باید یکنواخت، شفاف و بدون بوی آزاردهنده باشد.
  • تمامی مواد مصرفی این محصول باید جزء لیست اقلام مجاز سازمان غذا و دارو باشند.
  • پایداری این محلول در شرایط انبارش و دمای منفی ۴۰ و مثبت ۵ درجه سلسیوس و در ظروف دربسته باید حفظ شود.

ویژگی‌های فیزیکی و شیمیایی ترکیبات داخل شیشه پاک کن

ویژگی‌های فیزیکی و شیمیایی شیشه پاک کن

این محلول می‌تواند شامل پاک‌کننده‌های سنتزی، آب، حلال‌ها (مانند الکل‌های تک عاملی و چند عاملی، گلیکول، گلیکول اتر) و اسانس و رنگ باشد. برای مثال مجاز نیستید در این محلول، از اتیلن گلیکول، منو متیل اتر، متانول، نمک‌های قلیلیی و دیگر مواد معدنی قلیایی استفاده کنید.

ویژگی‌های فیزیکی و شیمیایی این محلول بعد از آزمون باید مطابق با مقادیر مشخص شده در جدول استاندارد باشد. جدول استاندارد، طبق معرفی ترکیبات داخل شیشه پاک کن، ویژگی‌ها و حدود قابل قبول و روش‌های آزمون مواردی مانند نقطه اشتعال، آب موجود، مواد غیر فرار و کل مواد فعال در سطح را مشخص می‌کند. هنگام حمل و نقل، این محلول باید در ظرفی مناسب و مقاوم، بسته‌بندی شود.

کلام پایانی، معرفی ترکیبات داخل شیشه پاک کن

در این مقاله مرکز فروش اسید سولفونیک صدرا شیمی شما را با ترکیبات موجود در شیشه‌ پاک‌کن آشنا کرد. ترکیبات داخل شیشه پاک کن معمولاً شامل موادی نظیر اتانول، ایزوپروپیل الکل، تگزاپون، آب، رنگ، اسانس و نگهدارنده می‌شود. این مواد با ترکیب‌های خاص به‌صورت متوازن و مطابق با استانداردهای بهداشتی و کیفیت، جهت بهبود کارایی و ایجاد تأثیرات مطلوب بر روی سطوح شیشه‌ای استفاده می‌شوند.

اتانول و ایزوپروپیل الکل به‌عنوان حلال‌های اصلی، تگزاپون به‌عنوان یک پاک‌کننده فعال، آب برای تخفیف و پخش مواد، رنگ و اسانس برای ایجاد رایحه و رنگ مطلوب و نگهدارنده برای افزودن عمر مفید و استحکام فرمولاسیون به‌کار می‌رود. این ترکیبات در ‌کنار هم، یک محلول شیشه پاک کن با ویژگی‌های مطلوب و کارا ایجاد می‌کند.

تماس با ما
شماره تلفن دفتر:

031-32615750
031-32615691
031-32615693

ساعات کاری از شنبه تا چهارشنبه 8:30 تا 16:30 و پنج شنبه ها 8:30 الی 12:30

شماره تلفن همراه جهت پیشنهادات و انتقاد ها:
0912-730-9439

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *