معرفی فواید و مضرات شامپوی سولفات دار

Rate this post

در این مطلب به معرفی فواید و مضرات شامپوی سولفات دار می‌پردازیم. زمانی که صحبت از خرید یک شامپوی مناسب برای شستن موها می‌شود، گزینه‌های بدون سولفات و سولفات‌دار زیادی نمایان می‌شوند که ما را مجبور می‌کنند یکی از این دو را انتخاب کنیم. شامپوهای بدون سولفات سبب می‌شوند تا موهای بهتر و مرطوب‌تری داشته باشیم. اما سوال اصلی این است که آیا واقعا شامپوهای خالی از سولفات فرق چندانی با شامپوی سولفات‌دار دارند و یا خیر اینها فقط یک شگرد بازاریابی است. لطفا در این نوشته با مرکز فروش اسید سولفونیک صدرا شیمی همراه شوید تا به طور قطع جواب این پرسش را پیدا کنید.

وجود سولفات در شامپوها

سولفات‌ها خواص پاک‌کنندگی دارند و یکی از دلایل وجود سولفات در برخی شامپوها و مواد شوینده به همین علت است. از جمله سولفات‌های به کار رفته در شامپوها می‌توانیم به سدیم لوریل اتر سولفات، سدیم لوریل سولفات و آمونیوم لورث سولفات اشاره کنیم. جالب است که هر سه این فرمول‌ها از منابع نباتی و یا نفتی تولید می‌شوند. این سولفات‌ها می‌توانند انواع آلودگی، چربی و ذرات موجود بر روی موها را برطرف کنند. ترکیب سولفات با آب، به ایجاد یک کف غلیظ منجر می‌شود.

در حالت استاندارد، شامپوها مجازند چیزی بین ۱۰ تا ۳۰ درصد سولفات داشته باشند ولی بیشتر از این میزان می‌تواند برای موها مضر باشد. در ادامه به این سوال پاسخ می‌دهیم که آیا وجود سولفات در شامپوها زیان‌آور است یا خیر. اگر میزان چربی‌زدایی بیش از حد لازم باشد، ممکن است چربی طبیعی و سبوم سر را هم در بر بگیرد که این به رطوبت مورد نیاز پوسته سر آسیب می‌زند.

چرا نباید از شامپوهای سولفات دار استفاده کرد؟

شامپوهای سولفات دار

همان طوری که گفتیم وجود سولفات بیشتر از حد مجاز سبب می‌شود تا چربی طبیعی و سبوم سر از بین برود. هنگام معرفی فواید و مضرات شامپوی سولفات دار باید اعتراف کنیم که شامپوهای سولفات دار به نوبه خود عوارض ناگواری به دنبال دارد که از جمله آن می‌توانیم به شوره و پوسته پوسته شدن، خارش، خشکی، شکنندگی و وزشدن موها را نام ببریم. همچنین ممکن است کراتین موها و یا رنگ آن‌ را نیز از بین ببرد. چرا که موهای رنگ‌شده مستعد دهیدراته شدن نیز هستند.

یکی دیگر از معایبی که شامپوهای سولفات دار به همراه دارند، ایجاد تحریک ریشه و وسته سر است که منجر به سوزش، قرمزی، خشکی و در نهایت خارش شدید می‌شود. بنابراین، اگر شما دچار این مشکلات شدید بهتر است بلافاصله شامپوی خود را عوض کنید. زیرا به این نوع شامپوها حساسیت دارید. در موارد شدیدتر ممکن است دچار عوارشی مثل تحریک چشم، دهان و حتی ریه شوید. سوالی که ممکن است پیش آید، این است که با وجود این همه آسیب و ضرر چرا هنوز از شامپوهای سولفات دار استفاده می‌شود و چرا آن‌ها جایگزین نمی‌شوند؟ در پاسخ باید گفت که به دلیل ارزان بودن و خاصیت پاک‌کنندگی از این شامپوها در صنعت استفاده می‎شود.

معرفی فواید و مضرات شامپوی سولفات دار

با فایده اصلی شامپوی سولفات دار یعنی خاصیت پاک‌کنندگی آشنا شدیم. این را در شستن موهایتان تجربه کرده‌اید. بارها موهایتان را شسته‌اید ولی پس از شامپو مشاهده کرده‌اید که کف زیادی تولید نمی‌کند و گاهی مجبورید آن قدر شامپو بزنید تا کمی موهایتان تمیز شوند. دلیل این است که شامپو فاقد مواد سولفات‎دار است. به خصوص اگر موهای چرب و روغنی دارید، این نوع شامپو برای شما خیلی مناسب است. در ادامه با مضرات شامپوهای سولفات دار اشنا می‌شویم و سپس در ادامه معرفی فواید و مضرات شامپوی سولفات دار بیان می‌کنیم که چه کسانی نباید از این نوع شامپو استفاده کنند.

شما می توانید انواع مواد اولیه شیمیایی مانند تگزاپون، اسید فسفریک ، اسید سولفونیک، بتائین، سود پرک و… را با کیفیت بالا و قیمت استثنایی از صدرا شیمی خریداری کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر و استعلام قیمت با شماره تماس های درج شده در سایت در ارتباط باشید.

چه کسانی نباید از شامپوهای سولفات دار استفاده کنند؟

مضرات شامپوهای سولفات دار

پیش از هر چیز لازم است بدانید اگر بنا به هر دلیلی از بیماری هایی مانند انواع اگزما، روزاسه و پسوریازیس رنج میبرید، نباید از شامپوهای سولفات دار استفاده کنید. زیرا سولفات موجود در این نوع شامپوها سبب تحریک و سرخ شدن پوست سر آن‌ها می‌شود. این افراد حتی بهتر است از انواع لاکتیک، گلیکولیک، اسید‌های آلفاهیدروکسی و موادی که دارای بو و رایحه شیمیایی هستند، پرهیز کنند. عدم رعایت این کار علائم بیماری را در آن‌ها تشدید می‌کنند.

همچنین افرادی که پوستی حساس دارند و یا دچار مشکلات تنفسی هستند یا حتی سابقه قبلی انواع آلرژی را دارند نیز، نباید از این نوع شامپوها استفاده کنند. قرمزی شدید، تورم و یا لتهاب، خارش کهیری و بثورات پوستی از جمله عوارض ناشی از تحریک شدن پوسته سر بر اثر استعمال شامپوهای سولفات‌دار است.

افزادی که موهایی خشک، شکننده و بیش از حد نرم و نازک دارند و یا حتی نوع موهای آن‌ها خشک ولی زبر است. نیز نباید اصلا از شامپوی حاوی سولفات استفاده کنند. زیرا این افراد باید رطوبت کافی موها را حفظ کنند و سولفات نمی‌تواند این رطوبت را تأمین کند، بلکه نتیجه اسفاه از این نوع شامپوها در چنین افرادی، وز وز شدن مو، شکنندگی و حتی موخره می‌شود.

یکی دیگر از معایب شامپوهای سولفات‌دار ایجاد الکتریسته است. بنابراین اگر موهایتان در هوا معلق شد و یا در اصطلاح دچار موهای وز وزی شدید باید از شامپوهای غیر یونی یا آمفوتریک استفاده کنید. همان طوری که پیشتر نیز گفته شد، شامپوهای سولفات‌دار ممکن است کراتین و رنگ را نیز از بین ببرند و این مسئله خوبی نیست. در ادامه معرفی فواید و مضرات شامپوی سولفات دار به این می‌پردازیم که چگونه می‌توانیم تشخیص دهیم یک شامپو حاوی سولفات و یا بدون این ماده است.

چگونه تشخیص دهیم که یک شامپو سولفات دارد؟

برای تشخیص شامپوهای سولفات‌دار بررسی ترکیبات درج‌شده بر روی شامپو است که معمولا به صورت نزولی درج می‌شوند. یکی از ترکیبات سولفات لوریل سدیم، سولفات لورت سدیم، آمونیوم لوریل سولفات و آمونیوم لورت سولفات نشان‌دهنده سولفات شامپو است که اگر در اول محتویاتشان ذکر شده بود، نشان می‌دهد مقدار آن زیاد است. راه تشحیص دیگر کف کردن شامپو در هنگام استفاده است.

بیشتر بخوانید : سولفات ها و کاربرد های آن ها

فواید استفاده از شامپوی سولفات دار

فواید استفاده از شامپوی سولفات دار

فواید استفاده از شامپو بدون سولفات بسیار گسترده و متنوع است. در زیر به برخی از این فواید اشاره می‌نماییم:

  • حفظ روغن طبیعی موها: شامپوهای بدون سولفات به ویژه برای موهای خشک و موهای رنگ شده مناسب هستند. این شامپوها به موها کمک می‌کنند تا روغن طبیعی موها حفظ شود و از خشکی و آسیب دیدگی جلوگیری کنند.
  • حفاظت از رنگ مو: استفاده از شامپوهای بدون سولفات می‌تواند موهای رنگ شده را در برابر اثرات مخربی که سولفات ممکن است داشته باشد، محافظت کند. این شامپوها با حفظ رنگ مو و جلوگیری از پریدن رنگ موها، ماندگاری رنگ را افزایش می‌دهند.
  • فرمولاسیون گیاهی و آسیب‌ناکی برای محیط زیست: بیشتر شامپوهای بدون سولفات از مواد گیاهی و طبیعی تهیه شده‌اند که برای محیط زیست بسیار کمتر آسیب‌ناک هستند. این شامپوها همچنین می‌توانند موها را نرم کننده و رطوبت‌رسانی کننده کنند.
  • جلوگیری از تشکیل گره در موها: استفاده از شامپوهای بدون سولفات می‌تواند از تشکیل گره در موها جلوگیری کند. این شامپوها موها را نرم و لطیف می‌کنند و باعث می‌شوند موها به هیچ وجه در هم تنیده و گره نخورند. با معرفی فواید و مضرات شامپوی سولفات دار به اهمیت این نوع شامپوها برای جلوگیری از وز شدن پی می‎برید.
  • درمان خشکی و وز موها: شامپوهای بدون سولفات می‌توانند در درمان مشکلات خشکی و وز موها موثر باشند. با استفاده منظم از این شامپوها، موها به آرامی بازیافته و موهای صاف و لختی داشته باشید.
  • تقویت موها پس از کراتینه: در صورت کراتینه کردن موها، استفاده از شامپوهای بدون سولفات می‌تواند به تقویت موها و افزایش لختی و صافی آن‌ها کمک کند. این شامپوها باعث می‌شوند که کارایی کراتینه کردن موها بهبود یابد و موها به مدت طولانی‌تر صاف و لختی خود را حفظ کنند.

چگونه از شامپوهای بدون سولفات استفاده کنیم؟

با توجه به مطالبی که گفته شد شاید به این نتیجه رسیده باشید که شامپوهای بدون سولفات نحوه استفاده متفاوتی با شامپوهای سولفات‌دار دارند. زیرا آن‌ها کف کمی تولید می‌کنند. برای استفاده از این نوع شامپوها باید موهایتان به طور کامل خیس باشد تا شامپو بر روی مو پخش شده و اثر کند.

این که کف زیادی تولید نمی‌شود نباید شما را تحریک کند تا مقدار زیادی شامپو مصرف کنید. به جای آن باید آب بیشتری را با شامپو مخلوط کنید تا شامپو بهتر عمل کند ولی هرگز بیشتر از دو مرتبه شامپو نزنید. دقت داشته باشید که حتما موهایتان را آبکشی کنید تا هرگز شامپوی اضافی بر روی مو باقی نماند.

بیشتر بخوانید: تاثیر گلیسیرین و خواص آن برای پوست

کلام پایانی:

در این مقاله به معرفی شامپوهای سولفات دار پرداختیم. شامپوهای بدون سولفات سبب می‌شوند تا موهای بهتر و مرطوب‌تری داشته باشیم ولی قیمت بالاتری دارند و کف نمی‌کنند. در هر صورت اختیار با شماست که از آن استفاده کنید.

پس از معرفی فواید و مضرات شامپوی سولفات دار نتیجه می‌گیریم که استفاده از شامپوهای بدون سولفات دارای مزایای فراوانی است که شامل حفظ روغن طبیعی موها، حفاظت از رنگ مو، استفاده از فرمولاسیون گیاهی و بی‌آسیب‌، جلوگیری از تشکیل گره در موها، درمان خشکی و وز موها، و تقویت موها پس از کراتینه می‌شود.

در صورتی که هر یک از این نگرانی‌ها را دارید، به شما توصیه می‌کنیم تا فقط از شامپوی سولفات دار استفاده کنید تا موهایی درخشان، پرپشت و خوش‌حالت داشته باشید. همچنین موهای شما دچار ریزش، موخوره و یا دیگر مشکلات پوستی ناشی از مواد سولفات‌دار نشود. در صورتی که سوالات بیشتری دارید می‌توانید با شرکت سازنده شامپو مکاتبه کنید تا با اطمینان بیشتری موهایتان را شستشو دهید. اگر این مطلب از مرکز خرید تگزاپون صدفی صدرا شیمی برایتان مفید بود یا تجربه ای در زمینه استفاده از این شامپوها دارید خوشحال می شویم در قسمت دیدگاه ها نظرتان را با ما و سایر خوانندگان سایت در میان بگذارید.

تماس با ما
شماره تلفن دفتر:

031-32615750
031-32615691
031-32615693

ساعات کاری از شنبه تا چهارشنبه 8:30 تا 16:30 و پنج شنبه ها 8:30 الی 12:30

شماره تلفن همراه جهت پیشنهادات و انتقاد ها:
0912-730-9439

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *