چرا نباید وایتکس و جوهر نمک را ترکیب کرد؟

Rate this post

ترکیب وایتکس و جوهر نمک یک ترکیب فوق‌العاده خطرناک است که استنشاق گاز ناشی از آن مستقیماً شما را به کام مرگ می‌کشاند. به همین جهت باید به طور کامل ایجاد چنین ترکیبی دوری کنید. وایتکس (سفید کننده) و جوهر نمک دو ماده مناسب جهت پاک کردن سطوح مختلف هستند، اما این بدان معنا نیست که می‌توانید بدون هیچ‌گونه مشکل خاصی آن‌ها را در کنار یکدیگر مورد استفاده قرار دهید.

هر سال‌ها افراد بسیار زیادی به دلیل عدم توجه به همین موضوع ساده راهی بیمارستان‌ها می‌شوند و برخی از آنان نیز جان خود را به همین دلیل از دست می‌دهند. در ادامه این متن مرکز فروش تگزاپون صدفی صدرا شیمی قصد دارد ترکیبات شیمیایی هر یک از این مواد را مورد بررسی قرار بدهد و مشخص کند که چرا مخلوط کردن آن‌ها این قدر خطرناک است.

چرا این مواد را به اشتباه با هم مخلوط می‌کنند؟

در ذهن بسیاری از افراد همواره یک تصور غلط وجود دارد. آن تصور غلط این است که «ترکیب کردن دو ماده شیمیایی منجر به آن می‌شود که قدرت پاک‌کنندگی‌شان بیشتر شود». این موضوع به کل نادرست است، اما طبیعتاً اکثر افراد شیمیدان نیستند و حتی به خود زحمت نمی‌دهند که در اینترنت تحقیقات ساده‌ای در رابطه با نتیجه واکنش مواد شیمیایی جستجوهای ساده‌ای را انجام دهند.

بهتر راه به منظور جلوگیری از ایجاد چنین اشتباهاتی آن است که افراد آگاه، اطلاعات خود را در این زمینه به دوستان و آشنایانشان انتقال دهند. دفعه دیگری که دوستان و آشنایان خود را دیدید به آن‌ها بگویید که ترکیب کردن این دو ماده پاک‌کننده منجر به مرگ مي‌شود و به همین جهت باید از ترکیب وایتکس و جوهر نمک خودداری کنند.

شناخت هیدروژن پراکسید یا جوهر نمک | ترکیب وایتکس و جوهر نمک

شناخت هیدروژن پراکسید یا جوهر نمک

به منظور شناخت نتایج حاصل از ترکیب کردن این دو ماده شیمیایی لازم است که هر یک از آن‌ها را به صورت جداگانه مورد بررسی قرار دهیم. هیدروژن پراکسید مایعی بدون رنگ است که خیلی سریع با سایر مواد شیمیایی واکنش مي‌دهد و از آن به عنوان یک عامل اکسید کننده نیز یاد می‌شود.

هیدروژن پراکسید در حالت‌های گوناگونی وجود دارد. مدل‌های مختلف این ماده معمولاً بر اساس مواردی همچون نقطه جوش و وزن مولکولی تقسیم‌بندی می‌شوند. این ماده را در آزمایشگاه‌های شیمیایی به کمک واکنش آب و هیپوکلریت سدیم می‌سازند. هیدروژن پراکسید خیلی سریع به آب و اکسیژن تجزیه خواهد شد.

بیشتر بخوانید: نقش ضدعفونی کننده ها در زندگی امروز

این ماده شیمیایی در دمای اتاق کاملاً ناپایدار است. به همین دلیل به محض اینکه در معرض هوا قرار می‌گیرد، روند تجزیه شدن آن آغاز خواهد شد. وقتی که هیدروژن پراکسید تجزیه می‌شود، شاهد آزاد شدن موادی همچون اکسیژن، آب و گرما خواهیم بود. معمولاً با کمک کاتالیزورهایی همچون دی اکسید منگنز سرعت تجزیه آن کاهش پیدا می‌کند.

 هیدروژن پراکسید نه تنها در معرض اکسیژن، بلکه در معرض نور خورشید نیز تجزیه می‌شود. این نوع تجزیه با گرمای زیادی همراه است و حتی می‌تواند منجر به آتش‌سوزی گردد. به همین دلیل است که همواره توصیه می‌شود در زمان کار با جوهر نمک کلیه اقدامات ایمنی را رعایت کنید.

ساختار سفید‌کننده

سفیدکننده، وایتکس و یا بلیچ یک ماده شیمیایی کاربردی است که در علم شیمی آن را با نام هیپوکلریت سدیم می‌شناسند. ارزان بودن روند ساخت آن موجب شده است تا به یکی از محبوب‌ترین محصولات پاک‌کننده در سراسر جهان تبدیل شود. با کمک سفیدکننده می‌توان سطوح مختلفی را تمیز کرد و آن‌ها را به طور کامل ضدعفونی نمود، اما ترکیب وایتکس و جوهر نمک یک امر کاملاً خطرناک است.

هیپوکلریت سدیم نمک معدنی اسید هیپوکلرو به شمار می‌رود. باید به این نکته اشاره کنیم که هیپوکلریت سدیم در طبیعت وجود ندارد و برای نخستین بار توسط انسان‌‌ها ساخته شد. به منظور تولید آن از راهکارهای گوناگونی همچون الکترولیز استفاده می‌کنند. علاوه بر این، با ترکیب کردن گاز کلر و هیدوکسید سدیم می‌توان این ماده را به تولید رساند.

این ماده شیمیایی دارای یک بوی مخصوص است که به راحتی آن را از سایر پاک‌کننده‌ها متمایز می‌کند. به طور کلی باید بیان کرد که سفیدکننده یا بلیچ موجود در منازل تنها شامل هیپوکلریت سدیم نیست و مواد شیمیایی دیگر نیز در درون آن به کار رفته‌اند.

نتیجه ترکیب وایتکس و جوهر نمک این دو ماده چیست؟

ترکیب وایتکس و جوهر نمک

وقتی که سفیدکننده و جوهر نمک را با هم مخلوط می‌کنید، ماده‌ای به دست می‌آيد که برای ضد عفونی کردن فوق‌العاده قوی است، اما به صورت همزمان یک ماده به شدت‌ «اسیدی» نیز محسوب مي‌شود. این دو ماده وقتی با هم ترکیب می‌شوند ترکیباتی بسیار سمی را به وجود می‌آورند که حتی استنشاق آن‌ها می‌تواند سیستم تنفسی را در کوتاه‌ترین زمان ممکن نابود کند.

زمانی که این ماده را در کنار هم دیگر مخلوط می‌کنید، پراکسید هیدروژن به گاز اکسیژن و آب تجزیه خواهد شد. این یک واکنش گرما ساز است که گازهای سمی و خطرناکی به وجود می‌آورد. علاوه بر این، «گرماساز» بودن آن می‌تواند منجر به ایجاد انفجار شود.

چنانچه سفید‌کننده‌ای که به کار رفته است دارای خاصیت اسیدی باشد، ترکیب کردن این دو ماده منجر به ایجاد ماده‌ای با نام گاز سفید‌کننده یا Bleach Gas می‌شود. این گاز چشمان و پوست شما را در چند ثانیه به طور کامل می‌سوزاند و همان موردی است که اگر وارد دستگاه تنفسی شود، آن را از کار می‌اندازد. هرگونه ترکیب وایتکس و جوهر نمک که در آن بیش از سه درصد هیدوژن پراکسید به کار برده شود، به شدت خطرناک است.

صدرا شیمی به عنوان تولید کننده و عرضه کننده انواع مواد شوینده اولیه مانند تگزاپون، گلیسیرین، سود پرک، بتائین، اسید سیتریک و … با نازل ترین قیمت می باشد. جهت دریافت اطلاعات تکمیلی و استعلام قیمت با شماره تماس های درج شده در سایت در تماس باشید.

 بررسی واکنش شیمایی جوهر نمک و سفیدکننده

به یاد داشته باشید که ترکیب کردن این دو ماده شیمیایی حتی به عنوان یک آزمایش علمی نیز توصیه نمی‌شود. این دو در کنار هم عملاً یک نوع ابزار کشتار هستند و به همین دلیل باید از مخلوط کردن آن‌ها دوری کنید. همان‌طور که بیان کردیم، وقتی که سفید کننده و جوهر نمک ترکیب می‌شوند، شاهد آزاد شدن گرما و اکسیژن خواهیم بود. این دو مورد به صورت فوری آزاد می‌شوند.

سرعت انجام واکنش بین این دو ماده شیمیایی بسیار بالا است به نحوی که تنها در عرض چند ثانیه نتایج حاصل از آن مشاهده می‌شوند. این واکنش را باید به شکل زیر تعریف کرد:

NAOCL + H2O2 = H2O + NaCl + O2

ترکیب وایتکس و جوهر نمک با درجات مختلف

برخی از افراد این امر پرسش را بیان می‌کنند که «آيا مخلوط کردن این ماده به هر نسبت خطرناک است؟» در پاسخ به این پرسش باید بگوییم که «مخلوط کردن سفیدکننده و جوهر نمک در هر نسبتی،‌ در هر دمایی و در هر محیطی کاملاً خطرناک است». مهم نیست که از چه محصولات ساخته شده توسط چه برندی استفاده می‌کنید، زیرا به هر روی ترکیب کردن این ماده شیمیایی نتایج یکسانی را ارائه می‌دهد.

آیا باید قید سفید کننده و جوهر نمک را بزنیم؟

اگرچه ترکیب کردن سفیدکننده و جوهر نمک خطرات بسیار زیادی دارد، اما این بدان معنا نیست که نمی‌‌توانید از آن‌ها به صورت جداگانه استفاده کنید. هر دوی این محصولات به نوبه خود مفید هستند و می‌توانند به شما کمک کنند تا سطوح مدنظر خود را به طور کامل پاک کنید.

مهم‌ترین نکته آن است که هیچ‌گاه به فکر ترکیب وایتکس و جوهر نمک نیفتید. علاوه بر این، در زمان به کارگیری هر یک از آن‌ها استفاده از مواردی همچون دستکش و ماسک را در نظر داشته باشید. این امر موجب می‌شود تا بتوانید بدون هیچ‌گونه خطری هم از سفید کننده و هم از جوهر نمک بهره ببرید.

شاید این مطلب هم برایتان مفید باشد: همه چیز درباره عامل کف کننده در محصولات شوینده

ترکیب کردن این ماده چه مواردی را تحت تأثیر قرار می‌دهد؟

با ترکیب کردن سفیدکننده و جوهر نمک گاز گلر به وجود می‌آید. این گاز به صورت مستقیم وارد سیستم تنفسی شما می‌شود. از سوی دیگر، اگر در زمان مخلوط کردن این دو ماده در یک محیط با فضای محدود قرار داشته باشید که مواد اشتعال‌زا (الکل، بنزین، ضد عفونی‌کننده،‌ روغن برزک و…) در آن انبار شده باشند، احتمال انفجار حتمی خواهد بود.

این مواد را با هم مخلوط کردم، حالا چه کنم؟

تنفس در فضای باز

اگر به هر دلیل سفید کننده را با جوهر نمک به اشتباه مخلوط کرده‌اید، آرامش خود را حفظ کنید و در سریع‌ترین زمان ممکن از محل ترکیب این دو ماده فاصله بگیرید. به یک منطقه با فضای کاملاً باز بروید و تنفس خود را از سر بگیرید. اگر حس می‌کنید که چشمان و یا پوستتان می‌سوزند از سایر افراد بخواهید که شما را به یک مرکز درمانی برسانند.

در چنین شرایطی سرعت مراجعه به مراکز درمانی مهم‌ترین نکته محسوب می‌شود. حتی اگر یکی از اعضای خانواده‌تان به اشتباه این کار را انجام داده است خودتان دست به کار شوید و تا دیر نشده است او را به یک مرکز درمانی برسانید. در این مراکز اقدامات اولیه لازم جهت پیشگیری از گسترش آسیب‌های جانبی به سیستم تنفسی صورت می‌گیرد.

سخن پایانی:

در این متن به ترکیب وایتکس و جوهر نمک اشاره کردیم. سفیدکننده یا وایتکس و جوهر نمک در بسیاری از موارد به ما کمک می‌کنند که در کوتاه‌ترین زمان ممکن محیط مدنظر خود را تمیز کنیم. این دو محصول دارای کاربردهای مناسبی در حوزه نظافت هستند، اما ترکیب کردن آن‌ها با هم به هیچ وجه توصیه نمی‌شود. گازی که از ترکیب کردن این دو ماده به وجود می‌آيد بسیار خطرناک است و می‌تواند منجر به مرگ شود. توصیه‌های ایمنی را در زمان به کارگیری هر یک از این موارد در نظر داشته باشید. حتی اگر از بهترین برندهای سفیدکننده و جوهر نمک استفاده می‌کنید، لازم است که از کنار هم قرار دادن آ‌ن‌ها خودداری نمایید. اگر این مطلب از مرکز خرید تگزاپون برایتان مفید بود یا تجربه ای در این زمینه دارید خوشحال می شویم در قسمت دیدگاه ها نظرتان را با ما و سایر خوانندگان سایت صدرا شیمی در میان بگذارید.

تماس با ما
شماره تلفن دفتر:

031-32615750
031-32615691
031-32615693

ساعات کاری از شنبه تا چهارشنبه 8:30 تا 16:30 و پنج شنبه ها 8:30 الی 12:30

شماره تلفن همراه جهت پیشنهادات و انتقاد ها:
0912-730-9439

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *